‘Ook dat is professionaliseren: jezelf de kans gunnen om beter te worden’
Het woord ‘professional’ komt met vraagtekens in mijn hoofd. Wanneer mag je jezelf een professional noemen? Oké, ik heb de Pabo gedaan en ik sta al zo’n 10 jaar voor de klas, dus ik denk dat ik een professional als leerkracht ben. Maar het woord professional linkt bij mij meteen aan expert. Het klinkt groots, als iets dat ik (nog niet) ben. Ik voel mezelf een ‘gewone’ leerkracht. Geen expert, maar ‘gewoon’ goed.
Ik zocht het woord professional op, er zijn verschillende definities van. Het eerste dat ik tegenkom? Iemand die een beroep als sport beoefent. Bron: vandale.nl. Het komt dus uit de sport. En zo voelt het soms ook: lesgeven is topsport! Presteren op het hoogste niveau. Het kost tijd, energie, maar het levert ook de mooiste dingen op. Een kind dat het ineens snapt, kan net zo euforisch voelen als op de eerste plek staan bij een sportwedstrijd.
Maar voor topsport moet je ook veel trainen om goed te kunnen presteren. Telkens een beetje beter worden, verder gaan, je grenzen oprekken. Ik leer elke dag in de klas. Van die kinderen die het hardst om aandacht roepen of juist het stille kind waarbij het misschien moeilijker te achterhalen is hoe je het verder kan helpen.
Maar hoe professionaliseer ik zelf? Ik lees veel professionaliseringsboeken, bezoek congressen en probeer al het geleerde direct in de praktijk te brengen. Dat schuurt soms, ik kan er wakker van liggen. Meestal met het idee: waarom heb ik dit niet eerder bedacht of gedaan? Waarom weet ik dit nu pas? Waarom doe ik dit nu pas anders? Had ik niet al veel eerder..?
Zo las ik pas geleden het boek Vloeiend van groep 2 naar 3 met de boodschap dat de tussendoelen van SLO alleen een houvast zijn. De doelen voor eind groep 8 staan vast, de weg er naar toe mag je zelf bepalen als school. Daarom is een goede visie op het onderwijs op school zo belangrijk! Maar waarom weet ik dat nu pas? Had ik mezelf beter moeten informeren?
Maar ook dat is professionaliseren: jezelf de kans gunnen om beter te worden. Ervoor open te staan. Natuurlijk had ik alles allang willen weten, maar dan kon ik niks meer leren. En daar groei ik nou juist van, als mens en als leerkracht.
Mijn nieuwe leerdoel? Accepteren dat ik elke dag leer en elke dag beter kan worden. Niet terugkijken naar wat ik niet heb gedaan, maar kijken naar wat ik vanaf nu nog beter doe.
Maike Douglas-Westland is leerkracht en eigenaar van de site JufMaike.nl.