‘Juhuuuuuf: hij stond op mijn vinger!’, brult Tom me toe, vanaf de andere kant van het lokaal.
Het is dinsdagmiddag, 13.00 uur. De kinderen in de klas zijn druk. De decibellen lopen aardig op: de kinderen roepen naar elkaar, gooien de blokken van hun torens hard om of maken Max Verstappenachtige racegeluiden. En laten we ook niet de - om het minste of geringste - huilende oerkreten vergeten.
Tijd om eens voorin de klas op mijn bureau-stoel te zitten en goed om me heen te kijken. Wat gebeurt hier nou eigenlijk? Zou het te maken hebben met alle feestdagen en al het suikergoed dat ze net achter de kiezen hebben? Of moeten ze weer even opstarten na al die vrije dagen? Ik laat het maar even gaan, blijkbaar moeten ze uitrazen. En zolang ze geen pijn hebben…
Met een schuin oog kijk ik naar buiten. Ik zie mijn collega met wat kaartjes in haar hand en verder allemaal rondrennende kinderen. Sommige met takken en steentjes in de hand. Wat zijn die aan het doen? Ze zien er blij uit.
Na schooltijd vraag ik het die fantastische buurvrouw naast me in de klas. ‘Ze waren zo druk bij mij, bij jou ook?’ Een van mijn favoriete vragen aan het einde van een drukke dag, gedeelde smart is halve smart. Ja echt!’, zegt mijn collega. ‘Daarom liet ik ze ook even rondrennen buiten’, vult ze aan. ‘Ja, wat was dat met die kaartjes?’, vroeg ik. ‘Ik had getalkaartjes in mijn hand met aantallen. Gewoon de cijfersymbolen. Ik vroeg de kinderen om het juiste aantal erbij te zoeken op het plein.’ Vandaar dus die steentjes en die takjes. De kinderen tellen, herkennen de getalsymbolen, rennen en bewegen voor de gezondheid en raken ook hun energie kwijt. Hoe simpel kan het zijn!
Ter plekke besluit ik te zorgen dat ik allerlei kaartjes en ander materiaal snel kan pakken in de klas. Letters om woorden bij te zoeken, cijfers om te tellen en stoepkrijt om mee te kunnen tekenen. Op die manier kan ik de kinderen best even uit hun nogal drukke en lawaaierige spel halen, om buiten uit te razen met óók nog eens een lesdoel. Daarna kunnen ze met een frisse toet weer verder spelen en keert de rust vast weer terug. Kind kan de was doen. Buiten.
Maike Douglas-Westland is leerkracht en eigenaar van de site JufMaike.nl.