Opruimen
Maaike leerkracht groep 3: 'Ik bedenk van te voren hoe ik mijn klas het beste kan inrichten. Door bijvoorbeeld de meeste kasten tegen de muren te plaatsen, probeer ik meer ruimte te creëren. Daarnaast wil ik de gang gebruiken om de speelhoeken vorm te geven. Maar het belangrijkste aspect vind ik een opgeruimde klas. Geen stapels met spullen waarvan je niet weet waar ze horen, maar duidelijke vaste plekken voor alle spullen in het klaslokaal. Hiervoor maak ik gebruik van labels, teksten en pictogrammen.’
'Een opgeruimd lokaal zorgt ervoor dat de leerkracht en leerlingen zich prettig voelen. Het biedt overzicht. En dat kan werkdruk verlagend zijn. Want is het niet zo: rust om je heen is rust in je hoofd? Daarnaast merk ik dat een opgeruimde omgeving een positief effect heeft op het leerproces, kinderen zijn minder snel afgeleid. Er is een duidelijke structuur en er heerst rust in de klas. Een opgeruimd klaslokaal heeft ook raakvlakken met het klassenmanagement. Door duidelijke regels weten de kinderen wat er van hen wordt verwacht. Overgangen verlopen soepeler en vlotter, omdat het opruimen van spullen weinig tijd kost. Je leert kinderen opruimen en zorgvuldig om te gaan met spullen. Naast leerkracht ben ik opruimcoach. Ik begeleid mensen naar een opgeruimd leven. Daarnaast help ik ook leerkrachten een opgeruimde omgeving te creëren.'
Tips van Maaike
- Ruim op per categorie, je bureau (en lades) is categorie één. Bedenk welke spullen een vaste plek krijgen op jouw bureau. Wees selectief in de dingen die je bewaart. Creëer ook vaste plekken voor alle spullen in het klaslokaal.
- Neem de tijd om jouw lokaal in één keer goed op te ruimen, dan is het daarna een kwestie van bijhouden.
- Visualiseer jouw ideale klaslokaal als je jouw lokaal opnieuw wilt inrichten. Noteer dat in steekwoorden en zoek plaatjes op Pinterest. Maak vervolgens een plattegrond en probeer optimaal gebruik te maken van de ruimte in jouw klaslokaal.
Klassenmanagement
Lisa Jansen-Scheepers leerkracht groep 5-6, beschrijft alles wat ze leert of tegenkomt in het onderwijs op haar website lessen van Lisa. Ze geeft ook tips voor klassenmanagement. ‘Als leerkracht besteed je veel aandacht aan klassenmanagement. Hoe je je lokaal inricht, is een onderdeel daarvan. Je klaslokaal is gedurende een schooljaar een soort ‘thuis’ voor jou en je leerlingen. Hoe praktischer het is ingericht, hoe meer het bijdraagt aan het leren van jouw leerlingen.’
Tips van Lisa
- Bedenk hoeveel tafels, stoelen en kasten je nodig hebt. Mijn tip: houd het zo rustig mogelijk. De inrichting van je lokaal moet een middel zijn om jouw manier van werken te ondersteunen.
- Bedenk bij het inrichten al hoe je alles schoon en netjes gaat houden. Dat kan door een geschikte plek te kiezen of door meteen duidelijke afspraken met je leerlingen te maken.
- Ga na of posters bijdragen aan het leerproces. Denk aan een landkaart of een poster waarop een spellingregel uit de doeken wordt gedaan. Een inspirerende poster kan, wanneer jouw doel is je groep ergens voor te enthousiasmeren. Je hoeft je klas ook niet altijd te versieren met tekeningen. Dit kan ook super goed met het werk van leerlingen. Zo stel ik mindmaps of stelopdrachten graag tentoon, zodat ouders en anderen ook dit soort werk in de klas kunnen bekijken.
Bovenstaande artikel komt uit een groter artikel afkomstig uit PrimaOnderwijs.nl editie nummer 3 - Juni 2020 pagina 30. Lees het hele artikel online.