Lisa van Bennekom geeft muziekles in het po en vo en is eigenaar van muziekles4kids.nl. Ze studeerde Docent Muziek aan het Conservatorium van Amsterdam en voltooide de Master Kunsteducatie. Haar passies zijn (meerstemmig) zingen, schrijven en fotograferen.
Dertig paar ogen kijken mij nieuwsgierig aan. Alle telefoons zijn bij binnenkomst netjes in de telefoontas aan de muur gedaan en daarna zochten de leerlingen rustig een plekje in het muzieklokaal. Wat een genot is het toch om de muzieklessen te starten met een frisse nieuwe brugklas. Het zijn nu nog geen doorgewinterde pubers, die met hun ogen rollen als je ze vriendelijk vraagt hun kauwgom uit hun mond te halen. Integendeel, de verwachtingen zijn hooggespannen en deze leerlingen hebben er duidelijk zin in.
Via LessonUp beantwoorden de leerlingen een paar vragen die mij veel inzicht geven in hun beginsituatie. Van wie kreeg je muziekles op de basisschool, van de leerkracht of een muziekdocent? Bespeel je een instrument? Kun je noten lezen? De antwoorden verschijnen op het digibord.
Van de dertig leerlingen bespelen er vier een instrument; twee kinderen piano, één dwarsfluit en één ukelele. En notenlezen … dat kwam tot en met groep 8 nooit aan bod. Alleen de vier leerlingen die een instrument bespelen kunnen het. Terwijl ze - op één na - wél muziekles kregen op de basisschool, de helft van de klas zelfs van een muziekdocent.
Op de middelbare school waar ik lesgeef is Muziek een eindexamenvak (oude stijl). Dat is bepaald geen kattenpis, want daarbij wordt, naast het kunnen musiceren, behoorlijk wat gevraagd aan kennis en vaardigheden op het gebied van muziektheorie, muziekgeschiedenis en solfège. Vandaar dat ik in klas 1 al snel begin met noten leren lezen, gekoppeld aan de nodige praktische opdrachten.
Kort leg ik de eersteklassers uit wat ze de komende jaren kunnen verwachten en bij de laatste vraag mogen ze opschrijven wat ze graag willen leren. Vooral het drumstel heeft grote aantrekkingskracht, want 18 leerlingen staan te popelen om zich dat instrument eigen te maken, blijkt uit de antwoorden. Of zoals een jongen het formuleert: “Ik wil op dingen slaan!”. Ook piano, ukelele en gitaar scoren goed. Dat komt mooi uit, want in de onderbouw werken we toe naar het samen in bandjes kunnen spelen.
We vervolgen de les met een ritmestuk uitgevoerd met bodysounds. Vol concentratie proberen ze op alle juiste momenten te knippen, klappen en stampen. Ik neem het goed in me op, want uit ervaring weet ik dat na een tijdje les in het voortgezet onderwijs zelfs de liefste eersteklasser kan veranderen in een doorgewinterde puber die met de ogen rolt als je vraagt de kauwgom uit de mond te halen.
Reacties