Goed nieuws: het aantal aanmeldingen voor de deeltijd pabo steeg het afgelopen jaar met twintig procent. Volgens de Vereniging Hogescholen zijn het vooral omscholers die deze opleiding volgen. Ria, Remko en Sarie kiezen voor het onderwijs en vertellen over hun carrièreswitch.
Studeren met de kinderen
Ria van der Kolk-Noordam (51) wilde na de havo niets liever dan verloskundige worden, maar nadat ze drie keer werd uitgeloot, ging die droom in rook op. Nu werkt ze bij bakkerij ’t Stoepje op de markt en volgt ze de pabo aan de Hogeschool van Leiden.
‘Toen ik werd uitgeloot voor de verloskundige academie begeleidde niemand me in mijn studiekeuzetraject. Als dat wel gebeurd was, had ik misschien al veel eerder voor de pabo gekozen. Nu werd het pedagogiek en kwam ik in de kinderopvang terecht. Na een aantal jaar kreeg ik kinderen en stopte ik met werken. In die tijd was ik heel actief op school, onder andere als overblijfmoeder en later werd ik ook gastouder. Tien jaar geleden begon ik op de markt. Dat doe ik met veel plezier, maar rond mijn vijftigste realiseerde ik me dat als ik nog wat anders wilde in mijn werkende leven, ik het nu moest doen.
Mijn keuze voor de pabo was snel gemaakt. Toch twijfelde ik of ik op mijn leeftijd nog aan een studie moest beginnen. Gelukkig krijg ik veel support van mijn gezin. Mijn vijf kinderen studeren ook allemaal, dus thuis is het net een studentenhuis. Op de overloop staat een groot bureau met drie computers waar we afwisselend op werken. We moedigen elkaar aan wat me enorm stimuleert.
Wat ik pittig vind aan lesgeven, is dat je consequent moet zijn. Zo ben ik niet, daardoor voel ik me soms heel streng. Als je jong bent, groei je in je identiteit als juf, nu moet ik mezelf dat echt aanleren. Toen ik aan de studie begon, dacht ik: “Ik heb zoveel ervaring met kinderen, dat pak ik zo op.” Daar ben ik van teruggekomen. Ik heb enorm veel respect gekregen voor leerkrachten.’
Van goedbetaalde baan naar meer werkplezier
Remko Droop (51) was onder andere salesmanager bij Achmea en accountmanager bij NRC Media. Vier jaar geleden schreef hij zich in als student Nederlandse taal en letterkunde. Na het afronden van zijn laatste stage wil hij docent Nederlands worden op een lyceum of mbo.
‘Toen ik tijdens mijn stage voor het eerst een vmbo-klas binnenstapte, wilde ik een populaire leraar worden. Dat zou geen probleem zijn, want ik kon ten slotte ook directeuren van links naar rechts praten. Wat volgde was een zwaar leerproces. De leerlingen lieten me alle hoeken van het lokaal zien. Nu kijk ik daar met dankbaarheid op terug. De directie van de school heeft me met begeleiding, tips en trucs op een ander spoor gezet. Het was buffelen, maar uiteindelijk lukte het om goed contact met de klas te krijgen.
Mijn switch naar het onderwijs was een weloverwogen keuze. Eerdere banen koos ik vooral vanwege het lekkere salaris, de leasebak, laptop en telefoon. Maar met de jaren vroeg ik me steeds meer af: wat wil ik echt? Dat was een opleiding tot docent Nederlands. Ik weet inmiddels wat ik belangrijker vind dan geld. Toen ik aan mijn avondopleiding begon, ben ik overdag zelfs aan de lopende band gaan werken.
(...)
Lees het volledige artikel uit PrimaOnderwijs nr. 1 'Ode aan de leraar' online:
Reacties