Laten zien hoe goed je bent in je vak: dat is de insteek van Skills Talents, de jaarlijkse teamvakwedstrijden voor vmbo-leerlingen. Via een voorronde op de eigen school en een kwalificatiewedstrijd kan een team in de nationale finale komen. Voor duizenden vmbo’ers een grote stimulans om hun vakmanschap te presenteren en een geweldige dag om op terug te kijken.
‘Volgend jaar is de vijfde keer dat onze school meedoet aan Skills Talents’, vertelt Ingeborg Slabbekoorn, vmbo-docent aan de Johan de Witt Scholengroep in Den Haag. ‘Het is een hele mooie ervaring voor de leerlingen. Ze vinden het natuurlijk spannend en zijn helemaal zenuwachtig van tevoren. Ze zijn er echt van onder de indruk: het is een groot evenement, al die mensen, al die activiteiten en wedstrijden. En dat zij daarbij horen, ja dan zijn ze trots.’
Belangrijke economische pijler
Vijftien jaar geleden begon WorldSkills Netherlands met het organiseren van de vakwedstrijden voor het vmbo: Skills Talents. Directeur Erik van der Zwan: ‘WorldSkills is een wereldwijde organisatie, waar 82 landen lid van zijn. We hebben allemaal dezelfde filosofie: het promoten van het vakmanschap. Toen we vijftien jaar geleden begonnen had het vmbo een minder positief imago. Dat imago wilden we verbeteren en laten zien dat het vakmanschap heel belangrijk is. Gelukkig kijken ouders, leerlingen en de maatschappij daar nu positiever tegenaan.’ Het vakmanschap is een belangrijke economische pijler in Nederland, benadrukt Van der Zwan: ‘Jongeren hebben een goede basis voor een vervolgopleiding en een goed perspectief op een baan daarna.’
21-eeuwse vaardigheden
Zo’n 150 scholen doen mee aan Skills Talents. In de periode september tot november organiseren scholen voorrondes. Soms doet één klas van de school mee, soms alle klassen. Ingeborg Slabbekoorn: ‘Drie van onze scholen doen mee. We maken er een leuke week van: de lokalen zijn versierd en alle derde- en vierdejaars doen mee aan de vakwedstrijden, in totaal zo’n 400 leerlingen. Voorbeelden van wedstrijdopdrachten vind je op de website van Skills Talents, er is materiaal genoeg.’ De school doet mee met zeven profielen, van elk profiel gaan twee winnende teams van verschillende locaties van Johan de Witt Scholengroep door naar de kwalificatiewedstrijden.
De leerlingen krijgen twee uur de tijd voor de wedstrijdopdracht. Slabbekoorn: ‘Ze zijn bezig met onderwijs, maar dat ervaren ze helemaal niet zo. Een toets doe je in je eentje, maar deze opdracht maak je met meer leerlingen. Daardoor oefenen ze ook 21-eeuwse vaardigheden, zoals samenwerken, communiceren, creatief denken of problemen oplossen. Net zoals in een baan straks.’
Wedstrijd in praktijksituatie
Voor Skills Talents is een speciale afdeling bezig om de wedstrijdopdrachten te maken, in samenwerking met docenten, het bedrijfsleven en onderwijskundigen, vertelt Cleo Verplancke, projectmanager van Skills Talents. ‘De opdrachten passen in de eindcriteria van de examens. Leerlingen oefenen tijdens de wedstrijd allerlei competenties en vaardigheden die ook voor het examen worden gevraagd. We willen actueel blijven en inspelen op ontwikkelingen in de verschillende vakgebieden.’
Voor bijvoorbeeld het profiel Horeca, Bakkerij & Recreatie krijgen leerlingen opdrachten om een specifiek menu te bereiden, maar ook om het uit te serveren en een menukaart samen te stellen. Verplancke: ‘De leerlingen van het profiel Horeca moeten dan in samenwerking met leerlingen van het profiel Media, Vormgeving & ICT ervoor zorgen dat er een menukaart wordt ontworpen en geprint. Je leert ook samenwerken buiten je eigen vakgebied.’ Van der Zwan: ‘Het is een wedstrijd in een praktijksituatie. Wat moet je kunnen als je straks in jouw beroep gaat werken? Bij de voorrondes werken we ook met een bepaalde beoordelingssystematiek, waarbij de docent in gesprek gaat met de leerlingen over de wedstrijdopdracht die ze hebben gemaakt: Waar ben je goed in? Waar kun je jezelf nog verbeteren? Zo zie je als leerling waar je staat en waar je nog aan moet werken.’
Docent Slabbekoorn is enthousiast over de wedstrijdopdrachten: ‘Skills Talents is onderdeel van ons onderwijsprogramma, de opdrachten zijn heel examengericht en hebben een meerwaarde voor je doelen. Als docent kun je echt gaan werken met de leerlingen aan de 21-eeuwse vaardigheden, naast de vakinhoudelijke kennis en vaardigheden.’
Buiten de klas
De kwalificatieronden vinden plaats in januari en februari op acht ROC’s verspreid door het land. De beste teams gaan uiteindelijk naar de finale, die in maart in een grote evenementenhal wordt gehouden. Zo’n 400 vmbo’ers doen daaraan mee. Bezoekers kunnen de wedstrijden volgen en meedoen aan allerlei activiteiten of workshops. De deelnemers krijgen vijf uur de tijd om de wedstrijdopdracht uit te voeren. Van der Zwan: ‘Er worden complete keukens gebouwd, er staan auto’s op bruggen. Het is een enorme stimulans voor leerlingen om buiten de klas aan de slag te gaan en hun competenties te laten zien. Toen we vijftien jaar geleden begonnen, keken mensen raar op van die wedstrijden. Nu zie je overal challenges in de maatschappij en op televisie. Iedereen is het gewend en wil eraan meedoen, dat zien wij bij Skills Talents ook.’
Vaktrots
‘De vorige keer deden leerlingen van het profiel Mobiliteit & Transport voor de eerste keer mee en ze werden tweede bij de finale. Dat is natuurlijk geweldig, daar was iedereen heel erg trots op’, vertelt Slabbekoorn. Verplancke: ‘Je wilt graag de beste worden in je vak, die vaktrots willen we de leerlingen meegeven. De prijsuitreiking met medailles, de ervaring van zo’n groot evenement, al die mensen die ze hebben ontmoet, leerlingen waarderen dat enorm, horen wij terug. En het staat natuurlijk ook goed op je cv later!’
Aanmelden
Scholen kunnen zich hier aanmelden voor Skills Talents tot 1 november 2021.
Dit artikel is afkomstig uit PrimaOnderwijs nr. 3 'Een kansrijke toekomst'.
Tekst: Klaske Delhij
Reacties