Minister Slob van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) ontvangt op 14 juni het eerste exemplaar van de LAKS-monitor, het grootschalige tevredenheidsonderzoek onder bijna 75.000 scholieren. Het LAKS presenteert de resultaten van het onderzoek – waarmee scholieren een stem krijgen over het onderwijs – in Het Huis Utrecht.
“De verschillen tussen vmbo en vwo op de thema’s veiligheid, sfeer en medezeggenschap zijn te groot. Dit zet de discussie over segregatie in het onderwijs weer op scherp.” -Anouk Gielen, voorzitter LAKS
Veiligheid en sfeer
Slechts 56% van de vmbo-scholieren voelt zich veilig op school. Het LAKS vindt dit zorgelijk aangezien in 2015 de Wet Veiligheid op school is ingevoerd. Scholen zijn sindsdien verplicht zich in te zetten voor een veilig schoolklimaat. Vergeleken met resultaten van twee jaar geleden zijn vmbo’ers zich echter in de afgelopen twee jaar niet veiliger gaan voelen op school. De resultaten van de LAKS-monitor laten zien dat het beduidend beter kan. 84% van de vwo’ers ervaart de school als een veilige plek. Het LAKS wil dat ook vmbo’ers zich veilig voelen op school.
Te weinig zeggenschap vmbo’er
Het LAKS vindt medezeggenschap en participatie van scholieren op alle schoolniveaus van groot belang. De LAKS-monitor laat helaas zien dat vmbo-scholen minder mogelijkheden geven aan scholieren om mee te praten over het onderwijs. Maar 26 procent van de vmbo’ers zegt mee te kunnen praten over het onderwijs! Daartegenover staan vwo-scholieren, waarvan bijna de helft aangeeft dat de school hen wel die mogelijkheid geeft. De LAKS-monitor laat zien dat minder dan de helft van de vmbo-scholieren met plezier naar school gaat, maar dat dit aanzienlijk verbeterd kan worden als scholieren de ruimte krijgen om mee te praten. Hieruit blijkt maar weer hoe belangrijk het is dat scholen meer aandacht besteden aan leerlingenparticipatie.
Een pluim voor docenten
Gelukkig zijn er ook positieve resultaten voor álle scholieren. Ruim 70 procent beoordeelt docenten (zeer) positief. Scholieren zijn voornamelijk tevreden over de vakkennis van docenten (78%) en het feit dat ze altijd bij docenten terecht kunnen met hun vragen (79%).
‘‘We zijn blij met de docenten in het onderwijs, maar laten we de verschillen niet uit het oog verliezen.’’ -Anouk Gielen, voorzitter LAKS