Paspoort
Naam Femke Bosmans
Vak/Klas Groep 8
Type Onderwijs Traditioneel, Rooms-katholiek
Plaats Nijmegen
Motto Wat je zaait, zul je oogsten
Aantal FTE 1,0 FTE
1. Ik koos voor het onderwijs, omdat…
‘...ik altijd geweten heb dat dat mijn plek is. Vroeger al zette ik mijn poppen en knuffels op een rij voor een dictee of om voor te lezen. Mijn beide ouders waren ook leerkracht. Het zit in mijn genen.’
2. Mijn onderwijsbijbel is/beste boek
‘Executieve functies bij kinderen en adolescenten van Peg Dawson en Richard Guare, Coöperatieve Leerstrategieën van Dr. Spencer Kagan, Explicite Directe Instructie (EDI) van John Hollingsworth en Silvia Ybarra en Teach Like a Champion 2.0 van Doug Lemov.
3. Mijn onderwijsvoorbeeld/inspiratiebron
‘Mijn onderwijsvoorbeeld is een mix van de goede leraren die ik zelf heb gehad en goede leraren die ik nu ken. Én Oprah Winfrey.’
4. Mijn grootste blunder in de klas
'Heb ik niet echt. Wel op school: Ik heb mijn directeur een keer iets geappt met een smiley. Toen ik later keek, bleek ik hem een kusje geappt te hebben…’
5. Dat kan beter…
‘De grootte van de klassen. Ik heb nu een klas van 28 leerlingen en dat noemen we op onze school een kleine klas. Groepen van 32 kinderen zijn de laatste jaren heel normaal. In zo’n grote groep is het echt heel moeilijk om er te zijn voor al je leerlingen.’
6. Mijn tip aan een startende leerkracht
‘Zorg in je lessen voor een combinatie van rust, sfeer en “iedereen actief”. Dat betekent dus een afwisseling van goede instructie, controle van begrip, zelfstandig werken en veel activerende werkvormen. En het belangrijkste: geniet van wat je doet, ziet en bereikt!’
7. Mijn sterke/zwakke punten in de klas
'Mijn enthousiasme en creativiteit. Ik probeer van de meest saaie lessen toch iets leuks te maken door een lesonderdeel in een werkvorm te gieten of bijvoorbeeld rebussen of een woordzoeker bij de les te maken. Mijn zwakke kant is het inschatten van hoeveel tijd iets gaat kosten.'
8. Leerlingen noemen mij…
‘... een leuke juf, die heel enthousiast is. Maar ik kan ook streng zijn als het moet. Daarnaast kan ik van een klas een hechte groep maken. Het mooiste compliment dat ik elk jaar wel een keer van een leerling krijg: Je bent soms zelf nog een kind.'
9. Mijn wens voor het onderwijs
‘Het lerarentekort oplossen. Hier ligt een taak voor onze regering, maar ook voor de media en de pabo’s. Luister naar de mensen op de werkvloer, geef een eerlijk beeld en maak het beroep weer aantrekkelijk!’
10. Mooiste herinnering
‘Dat zijn er ontelbaar veel! De lieve briefjes die ik van kinderen krijg, de waardering en dankbaarheid die door leerlingen en ouders wordt uitgesproken. En niet te vergeten de 20 keer dat ik op kamp ben geweest en de 20 keer dat ik een musical geregisseerd heb. Dat zijn wel altijd heel bijzondere dingen!’
Werkzaam is het onderwijs en wil je op 10-minuten gesprek? Leuk! Stuur een mail naar met het onderwerp '10-minuten gesprek'.