Er is een toestroom van 4- en 5- jarige kinderen in het speciaal onderwijs. Het speciaal onderwijs opent daarom extra kleuterklassen. Kleuters krijgen ook minder snel een ontheffing van de leerplicht.
Passend onderwijs
De afgelopen jaren zijn bijna duizend kleuters meer naar het speciaal onderwijs gegaan. Met de komst van passend onderwijs was het juist de bedoeling dat zoveel mogelijk kinderen in reguliere klassen blijven. Het aantal oudere kinderen op het speciaal onderwijs liep juist terug.
Meer gedragsproblemen
Leerkrachten zien meer gedragsproblemen bij kleuters. Ze zijn vaker agressief, angstig, heel teruggetrokken of huilen snel. Daardoor redden ze het niet op de reguliere basisschool. Kinderen hebben volgens de scholen niet per se meer aandoeningen. Het probleemgedrag ontstaat door complexere thuissituaties, bijvoorbeeld door een scheiding en een gebrek aan opvoeding.
Geen regels
Leraren zien dat kleuters naar school komen zonder te hebben geleerd wat regels zijn. Of ze accepteren geen 'nee', ook niet van de leerkracht. Ook kunnen ze soms moeilijker relaties aangaan met andere kinderen.
Vroeg signaleren
De leerkrachten zeggen eerder te signaleren of de kleuters het zullen redden op een gewone basisschool. Zo krijgt een kind vaker een dossier van een kinderopvangorganisatie mee. Met een vroege doorverwijzing hopen leraren de kinderen snel de hulp te kunnen bieden die ze nodig hebben. Ook willen ze voorkomen dat kinderen alsnog een overstap moeten maken als ze al in groep 3 of 4 zitten.
Kinderen van medische kinderdagverblijven
Daarnaast komen er ook meer kleuters van de medische kinderdagverblijven naar het speciaal onderwijs. Deze kinderen kregen voorheen een leerplichtontheffing, omdat ze te zware psychische of lichamelijke problemen hadden. Meer van deze kinderen krijgen nu wel een kans om naar school te gaan.
Bron: AD