Een opmerking die ik meerdere keren per week maak, en er nog trots op ben ook
Als kind was ik al een nieuwsgierig meisje. Ik wist graag alles, of in ieder geval veel. Als ik ergens het antwoord niet op wist, ging ik op onderzoek uit. Ik kon enorm genieten van het programma 2 voor 12. De mensen die daaraan meededen wisten enorm veel en als ze iets niet wisten, mochten ze het opzoeken. Intelligentie, weten hoe je je brein kunt gebruiken, vond en vind ik aantrekkelijk.
Het mooie aan 2 voor 12 was, en is, want dit programma bestaat al sinds 1971(!), is dat een brede algemene ontwikkeling nodig is EN (en nu komt ‘ie): dat het goed is om het even/nog niet te weten! Om daar tijd voor te kunnen nemen. Hoe mooi is dat?! Het is goed om het nog niet te weten. Is dat niet de basis van ons hele leren? De basis van ontwikkeling? Het woord ‘nog’ is hierin cruciaal.
Een paar jaar geleden woonde ik een lezing van Carol Dweck en James Nottingham bij. Zij hadden het allebei over ‘The power of yet’, de kracht van nog. In plaats van dat je zegt en dat je leerlingen zeggen: ‘Ik kan het niet’, wordt dit: ‘Ik kan het NOG niet’. Nog geeft ruimte aan groei, aan ontwikkeling en aan even de tijd mogen nemen om iets op te zoeken, te verwerken en om ruimte te geven aan je brein om het zich eigen te maken. Daar heeft je brein namelijk even de tijd voor nodig, en een stukje herhaling.
Dat brengt ons naar de veiligheid van het klaslokaal. Hoeveel ruimte geef je aan je leerlingen om het nog even niet te weten? Hoe vaak maak jij bewust, niet omdat een methode het zegt, ruimte voor herhaling en voor opzoeken? Hoe staat het met jouw Power of yet?!
Wanneer we elkaar een leven lang leren gunnen, zijn daar voorwaarden voor nodig. Dan is er ruimte voor fouten maken nodig en een veilige leeromgeving. Dat geldt voor je leerlingen, voor je collega’s, je stagiaires en ook voor jezelf. Geef jezelf een beetje ruimte om af en toe een lekkere blunder te maken. Dan kun je daarna zeggen: ‘Ach ja, elke dag een leermoment!’
Esther
onderwijswereld-po.nl
Deze blog is verschenen in PrimaOnderwijs nr.3 'Een leven lang leren'.
Reacties