Als klein meisje wilde ze al juf worden. Marjan Lagraauw besefte van jongsaf aan dat bij het speciaal onderwijs haar hart ligt. ‘Eigenlijk zijn alle kinderen speciaal. Maar kinderen die net even anders zijn, daar werk ik het liefst voor.’ Met haar werk hoopt Marjan eraan bij te dragen dat kinderen in het speciaal onderwijs zich gehoord en gezien voelen. ‘Daarom is burgerschapsonderwijs voor deze leerlingen minstens zo belangrijk als in het reguliere onderwijs. Je laat kinderen ervaren dat ze hun mening mogen geven en hoe ze een stem krijgen.’
Na de pabo kwam Marjan direct in het speciaal onderwijs terecht. Eerst op een school voor ernstige taal- en of spraakproblemen en/of slechthorende kinderen en sinds zes jaar op de Herman Broerenschool in Delft. ‘Tussendoor heb ik even in het reguliere basisonderwijs gewerkt, maar toen ik een meisje met Down begeleidde, was het duidelijk dat het speciaal onderwijs voor mij dé plek is.’ Inmiddels is ze intern begeleider en locatiecoördinator.
De Vreedzame School
‘Het geeft mij als ib’er veel voldoening om leerlingen, hun ouders en collega’s te begeleiden en op die manier bij te kunnen dragen aan de ontwikkeling van de kinderen’, legt Marjan uit. ‘Het is altijd een puzzel waarmee we een leerling écht verder kunnen helpen in zijn of haar ontwikkeling.’ Voor Marjan heeft het topprioriteit dat de leerlingen op school volledig zichzelf kunnen zijn, zich kunnen ontwikkelen en zich gehoord en gezien voelen. ‘Daarvoor is hier misschien iets meer nodig dan in het reguliere basisonderwijs’, vertelt ze. ‘Daarom is voor ons burgerschapsonderwijs zo belangrijk.’ De Herman Broerenschool werkt intensief met het programma ‘De Vreedzame School’, waarbij sociale competentie en democratisch burgerschap centraal staan. ‘Juist voor onze leerlingen is het enorm van belang dat ze leren hoe ze een stem krijgen, hoe ze samen beslissingen nemen en conflicten oplossen.’
Eigen Grondwet
In de klas oefenen de leerlingen van de Herman Broerenschool situaties uit de dagelijkse praktijk, ‘maar’, zegt Marjan, ‘De Vreedzame School is veel meer dan een lesje dat je één of twee keer per week geeft. Het is door ons hele onderwijs verweven. Het gaat om het bespreken van normen, waarden en omgangsvormen die in de hele school zichtbaar zijn en nageleefd worden.’ Elk jaar werken leerlingen en leraren van de Herman Broerenschool aan vier thema’s: ‘wij horen bij elkaar’, ‘we lossen conflicten zelf op’, ‘we zijn aardig voor elkaar’, en ‘we zijn allemaal anders’.
(...)
Lees het volledige artikel uit PrimaOnderwijs nr. 1 'Ode aan de leraar' online: