IB’ers, schoolleiders, onderwijsassistenten en conciërges: ook zij staan het hele jaar klaar om onze kinderen te begeleiden. En dat is in deze tijd misschien nog wel extra belangrijk. Hoe ziet een gemiddelde dag van hun eruit?
Gerdine Drunen-Van Loon: Conciërge, Willem van Oranje College, Waalwijk
“Na mijn baan bij de Rabobank wilde ik een dag meelopen op de school waar onze drie kinderen op hebben gezeten. Het leek me leuk om daar te werken, vanwege het contact met jongeren. Na twee vrijwillige meeloopochtenden kwam er een vacature voor een conciërge. En…ik werd aangenomen.” Een muur schilderen: “Twee ochtenden per week beheer ik de telefoon of verwerk ik de digitale ziekmeldingen en verlofaanvragen. Vaak komen leerlingen langs als ze hun kluisje niet openkrijgen. De andere uren staan in het teken van surveilleren in de aula en ervoor zorgen dat het er netjes blijft. Af en toe halen we het koffiezetapparaat uit elkaar om schoon te maken, vervang ik een lampje of schilder een muurtje. En in deze coronatijd reinigen we de trapleuningen en klinken van de deuren natuurlijk extra.” Babbelen met leerlingen: “Maar misschien wel het belangrijkste dat ik doe: babbelen met leerlingen. Ik vraag hoe hun weekend is geweest of ze nog hebben gesport of iets leuks hebben gedaan. Het is namelijk belangrijk dat zij worden gezien. Als een leerling wat vaker absent is ga ik ook het gesprek hierover aan, vaak zit er een verhaal achter.” Tenten: “Ik attendeer de leerlingen ook op de tenten die we buiten hebben opgezet. Daar kunnen ze in coronatijd, beschut, een frisse neus halen en lekker lunchen aan de picknicktafels.” Frisse geest: “Ik hou van dit vak. Stap elke werkochtend met plezier op mijn fiets. Leerlingen houden me jong. Ze hebben een frisse geest. Ik ben dan wel 57 jaar maar vind het nog steeds heerlijk om actief bezig te zijn.”
Rina Roessink, Onderwijsassistent kleuterklas, de Horizon, Raalte (school voor speciaal basisonderwijs)
“Op onze school zitten kinderen die niet kunnen meekomen op een reguliere basisschool, vanwege leerproblemen of problemen met betrekking tot gedrag: Kinderen die net wat extra aandacht nodig hebben.” Structuur: “Structuur werkt fijn en daarom beginnen we elke dag met het kiezen van een taak, zoals een puzzel of rekenspelletje. Na het opruimen verdelen we onze 18 kinderen in drie groepen voor de reken- of taalkring. De leerkracht begeleidt een groep, de andere onderwijsassistent en ik begeleiden de andere groepen. Om 9:30u mogen de kinderen middels een kiesbord aangeven wat ze gaan doen en om 10:15u eten we fruit. Daarna spelen ze buiten, lekker met zand op fietsjes, met karretjes of al stampend in de modder. Na het middageten begeleiden we een taalkring, schrijfdans of muziekles. En nadat de kinderen weer iets van het kiesbord hebben gekozen is het tijd om nog even buiten te spelen en afscheid te nemen in de klas.” Getallenlijn, rekenen: “We merken dat een aantal kinderen door het thuisonderwijs wat zijn achtergebleven. Niet alle ouders zijn in staat hun kinderen digitaal les te geven. We besteden in de klas nu dus wat extra aandacht aan de basis die kinderen onder de knie moeten hebben voordat ze naar groep drie gaan. We zetten de oudste kinderen bij elkaar om de getallenlijn te leren: welk getal komt vooraan, is 20 meer dan 1? Alle kinderen hebben extra herhaling nodig.” Verkeersbrigadier: “Als de kinderen afscheid nemen in de klas, haast ik me naar buiten. Als verkeersbrigadier help ik de kinderen oversteken samen met twee andere collega’s. Want veel ouders staan aan de overkant van de straat te wachten nu zij niet meer op het schoolplein mogen komen. De taak van de verkeersbrigadier is belangrijker geworden.” Uitdaging: “Mijn werk is elke dag een uitdaging. Ik vind het mooi om kinderen net dat beetje extra aandacht te geven waardoor ze nieuwe dingen leren. Ik werk vanuit mijn hart en dat is een enorm rijk gevoel.”
Hélène Corbeau, IB’er, Paul Krugerschool, Den Haag. Daarnaast geeft ze een dag in de week les aan groep 7/8 en maakt ze deel uit van het managementteam.
“Elke werkdag als IB’er is anders: De ene keer coach ik nieuwe leerkrachten of werk ik aan een schoolanalyse nadat de Cito’s zijn afgenomen. De andere dag staat een IOC-overleg op de agenda, een overleg over zorgleerlingen met IB’ers, de directeur, School Maatschappelijk Werk, adviseur passend onderwijs en de groepsleerkracht. We bespreken bijvoorbeeld een kind dat extra ondersteuning nodig heeft in de klas op zijn/haar executieve functies zoals plannen en organiseren. Of we overleggen over het indienden van een aanvraag voor een extern onderzoek zoals logopedie.” Onderwijsvernieuwingen: “Ik sta een vaste dag voor groep 7/8. Ik wil de binding met het vak blijven houden en onderwijsvernieuwingen ook zelf toepassen in de praktijk. Zo hebben we veel kinderen op school met een niet Nederlandse afkomst. Het is belangrijk dat leerlingen de Nederlandse taal machtig zijn om goede toekomstperspectieven te hebben in Nederland. Daarom willen we de NT2 lijn nog sterker maken. Onder begeleiding van het Haags Centrum voor Onderwijsadvies maken we onze taallessen meer NT2 proof.” Coronatijd: “voor leerlingen zijn een aantal dingen anders in coronatijd: we besteden extra tijd aan de basisvakken om eventuele achterstanden in te halen. 7 groepjes van ieder 5 leerlingen krijgen extra (begrijpend) lezen onderwijs, bekostigd vanuit de coronasubsidie. Helaas zijn er momenten dat leerkrachten niet aanwezig zijn omdat ze verkouden zijn of wachten op een test. Leerlingen hebben dan te maken met invallers of we verdelen een groep over de andere groepen. Leerlingen van wie een familielid ziek is, komen niet op school, maar maken werk thuis. Helaas met een minimum aan uitleg. Want niet alle ouders kunnen de kinderen helpen, door laaggeletterdheid en/of doordat ze de taal niet spreken.” Managementteam: “Met het managementteam zullen we blijven inspelen op de restricties waar we mee te maken hebben. Zo mogen ouders niet meer op het schoolplein komen. Gelukkig waren de kinderen al gewend dat de leerkracht hen op het schoolplein ophaalt. Voor peuters en leerlingen van groep 1 en 2 is er wel een verschil: ouders kunnen niet mee de school in en geven hun kind bij de voordeur af aan de leerkracht. Dit is voor jonge leerlingen erg lastig.” Rust: “Ik merk wel dat er meer rust is bij de kinderen, nu duidelijk is dat de basisscholen voorlopig gewoon open blijven. Dat geeft duidelijkheid en dat is prettig voor ons allemaal.”
Niels Kingma: schoolleider, De Tijd en Ruimte, ’s-Hertogenbosch (een democratische school voor leerlingen van 4 t/m 21 jaar).
“Op onze school staat het leren en ontwikkelen in eigen tempo en op basis van intrinsieke motivatie centraal. Leerlingen van negen jaar volgen lessen op VO-niveau, zestienjarigen frissen hun kennis op tijdens een rekenles met jongere leerlingen. Ze kunnen er ook voor kiezen om achter de naaimachine te kruipen of een spel met elkaar te spelen. De school is gelijkwaardig georganiseerd, je kan meebeslissen als een voorstel impact heeft op jou.” Schoolleider: “Mijn werkzaamheden zijn lekker afwisselend: Als schoolleider werk ik aan de organisatiestructuur van de school en maak ik de begroting en functieprofielen. Ik denk na over welke methodes we willen gebruiken en hoe we de PR kunnen verzorgen. Ook houd ik de EHBO-voorraad in de gaten en heb ik contact met kinderen, medewerkers en ouders. Want verbinding is erg belangrijk.” Corona: “Mijn werkzaamheden zijn niet erg veranderd sinds corona. Natuurlijk volgen we de restricties op. Maar we hoeven bijvoorbeeld niet te organiseren dat ouders buiten de hekken van school hun kinderen wegbrengen en opwachten. Onze school is namelijk nog vrij klein, omdat we in 2019 pas zijn gestart. En daarnaast kunnen kinderen bij ons altijd tussen 8:30u en 9:30u binnenkomen, waardoor de drukte zich mooi verspreidt. Het pand waar we in zitten is voorbereid op groei, er is nu dus genoeg ruimte om afstand te houden. Eigenlijk is iedereen vrij ontspannen onder de situatie.”
Tekst: Marleen Kuijsters
Reacties