Bij de term digitale geletterdheid of 21e-eeuwse vaardigheden kreeg ik altijd een beetje jeuk. Ja, je moet met je tijd mee gaan, maar zullen we misschien eerst de basis op orde krijgen?
Van geletterdheid en woordenschat weten we dat het een goede voorspeller is van schoolsucces. Van digitale geletterdheid weten we dat nog niet. Toch hebben we als primair onderwijs de opdracht gekregen structureel aandacht te besteden aan digitale geletterdheid. Hoe sta jij daarin?
Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO)
SLO heeft de 21e-eeuwse vaardigheden uitgewerkt in handige leerlijnen en aanbodsdoelen. Wanneer je de tijd neemt daar eens rustig naar te kijken, zul je zien dat ondanks de term 21e-eeuwse vaardigheden er stiekem veel gouwe ouwe in verwerkt zijn. Ook worden je handvatten gegeven hoe de leerlingen bijvoorbeeld echt nieuws van nepnieuws leren onderscheiden en hoe ze digitale middelen in kunnen zetten als middel om verder te komen in hun ontwikkeling.
Verwondering
De laatste jaren heb ik vooral als kleuterleerkracht gewerkt. Ook in groep 1/2 besteed je aandacht aan, hoe ik het maar zal noemen, ontluikende digitale geletterdheid. De kinderen maken kennis met programmeren bijvoorbeeld door middel van de Bee-Bot. Maar wist je dat je de kinderen ook kennis kunt laten maken met programmeren met behulp van de kralenplank? Google maar eens op ‘Kraak de code Onderwijswereld’, dan vind je verschillende gratis voorbeelden.
Of de kinderen nu aan de slag gaan met een Kraak de code of met de Bee-Bot, het mooiste om te zien bij de kinderen vind ik toch altijd weer de verwondering. De verwondering van het in de vingers krijgen van iets waarvan ze eerst dachten het nooit te begrijpen. En laat dat probleemoplossend leren denken nu ook een van de 21e-eeuwse vaardigheden zijn. Een mooi middel dus om je doelen te bereiken.
Deze blog is verschenen in PrimaOnderwijs nr. 4 'Digitale geletterdheid - maar hoe dan?!'.
Reacties