Sommen maken tussen de konijnen, hardop voorlezen aan een therapiehond of ontdekken hoe kamelen verzorgd kunnen worden: kinderen leren veel van het contact met dieren. Wendy, Jack, Hilde en Mitzi vertellen welke dieren hun scholen houden.

Leerkracht: Wendy van Vliet, basisschool De Bras Den Haag, Mens en Verwonderen (groep 1/2/3). Jack Bisley Mens en Natuur (groep 4/5/6)

Jack: ‘Het begon met kippen en konijnen. De kinderen verzorgden deze dieren, leerden zorgvuldig met hen omgaan. We zagen dat het de kinderen goed deed. Zo mocht één van mijn leerlingen tussen de dieren haar rekensommen maken, omdat haar kat was overleden. Dat was heel fijn voor haar.’ Wendy: ‘We spraken met collega’s ook over een kantoorhond. Hoe leuk zou dat zijn? Dat bracht me op een idee: een therapiehond, als luisterend oor, voor de kinderen. Dat is de Border Collie Boghos geworden.’

Voorlezen

Wendy: ‘Boghos woont bij mij thuis en is nog een pup. Ik volg een training tot begeleider van therapiehonden zodat ik hem straks kan trainen. Kinderen die bijvoorbeeld niet hardop durven voor te lezen, kunnen straks met hem oefenen. Hij oordeelt niet. Kinderen met sociaal emotionele problemen kunnen hem aaien. En hij heeft een educatieve functie: kinderen leren wat het inhoudt om hem te verzorgen.’

Wennen

Wendy: ‘Op dit moment komt Boghos op school om te wennen aan de geluiden en de energie die hier hangt. De kinderen vinden het nu al prachtig.’ Jack: ‘We houden rekening met kinderen die allergieën hebben. Zo is Boghos veel buiten. Ook vragen we aan alle ouders of zij willen dat hun kinderen contact met hem hebben. En we letten op dierenwelzijn.’

Sjaaltje

Wendy: ‘Een hond moet ook kunnen uitrusten bijvoorbeeld. Alleen als Bohgos een sjaaltje draagt, mogen kinderen komen vragen of ze hem mogen aaien.’ Jack: ‘Wij als collega’s mogen hem ook aaien en meenemen voor een heerlijk ontspannende wandeling aan het eind van een intensieve dag.’

Loopeenden en schapen

Jack: ‘In de vakanties verzorgen verschillende ouders onze dieren. Dat vinden ze erg leuk, omdat ze bijvoorbeeld zelf geen huisdieren hebben. In de toekomst zouden we onze ‘stal’ nog willen uitbreiden met loopeenden of schapen, er blijven altijd dromen.’

Leerkracht: Hilde Versluis, SBO de Werf Amersfoort (groep 7/8)

‘Onze directeur wilde het werkplezier op onze school vergroten. Tijdens een sessie met een coach kregen wij deze vraag: wat moet er gebeuren om onze school te veranderen in de fijnste school die we ons konden voorstellen. Voor mij was die vraag niet moeilijk. Ik zag een stal met dieren voor me. Ik houd van dieren en werk ook als vrijwilliger bij de dierenambulance. Tussen de beesten mag je zijn wie je bent, in de natuur is geen oordeel. De directeur zei: ‘Doe waar je energie van krijgt en waar je hart ligt, regel het maar.’

Knuffelen

‘Een opa heeft een prachtig hok voor onze konijnen gemaakt en een hok voor de kippen. Van een dierenwinkel kregen we een volière cadeau voor onze parkieten en Japanse meeuwtjes. Ook maakten we een overkapping. Dat is een hele fijne plek waar de kinderen met de dieren kunnen knuffelen: de konijnen lopen onder en over de strobalen, maken holletjes… ‘

Lees nu het volledige artikel uit 'PrimaOnderwijs nr. 4 Natuur & Techniek' online:

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

 

Reacties niet mogelijk

LEES MEER OVER

Buitenles | dieren

Gerelateerde artikelen

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Ontvang één keer per week de nieuwste artikelen van PrimaOnderwijs in je mail!



Privacy Statement is van toepassing

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid Dit veld is niet ingevuld De ingevulde tekst is te kort De ingevulde tekst is te lang