Sommen maken tussen de konijnen, hardop voorlezen aan een therapiehond of ontdekken hoe kamelen verzorgd kunnen worden: kinderen leren veel van het contact met dieren. Wendy, Jack, Hilde en Mitzi vertellen welke dieren hun scholen houden.
Leerkracht: Wendy van Vliet, basisschool De Bras Den Haag, Mens en Verwonderen (groep 1/2/3). Jack Bisley Mens en Natuur (groep 4/5/6)
Jack: ‘Het begon met kippen en konijnen. De kinderen verzorgden deze dieren, leerden zorgvuldig met hen omgaan. We zagen dat het de kinderen goed deed. Zo mocht één van mijn leerlingen tussen de dieren haar rekensommen maken, omdat haar kat was overleden. Dat was heel fijn voor haar.’ Wendy: ‘We spraken met collega’s ook over een kantoorhond. Hoe leuk zou dat zijn? Dat bracht me op een idee: een therapiehond, als luisterend oor, voor de kinderen. Dat is de Border Collie Boghos geworden.’
Voorlezen
Wendy: ‘Boghos woont bij mij thuis en is nog een pup. Ik volg een training tot begeleider van therapiehonden zodat ik hem straks kan trainen. Kinderen die bijvoorbeeld niet hardop durven voor te lezen, kunnen straks met hem oefenen. Hij oordeelt niet. Kinderen met sociaal emotionele problemen kunnen hem aaien. En hij heeft een educatieve functie: kinderen leren wat het inhoudt om hem te verzorgen.’
Wennen
Wendy: ‘Op dit moment komt Boghos op school om te wennen aan de geluiden en de energie die hier hangt. De kinderen vinden het nu al prachtig.’ Jack: ‘We houden rekening met kinderen die allergieën hebben. Zo is Boghos veel buiten. Ook vragen we aan alle ouders of zij willen dat hun kinderen contact met hem hebben. En we letten op dierenwelzijn.’
Sjaaltje
Wendy: ‘Een hond moet ook kunnen uitrusten bijvoorbeeld. Alleen als Bohgos een sjaaltje draagt, mogen kinderen komen vragen of ze hem mogen aaien.’ Jack: ‘Wij als collega’s mogen hem ook aaien en meenemen voor een heerlijk ontspannende wandeling aan het eind van een intensieve dag.’
Loopeenden en schapen
Jack: ‘In de vakanties verzorgen verschillende ouders onze dieren. Dat vinden ze erg leuk, omdat ze bijvoorbeeld zelf geen huisdieren hebben. In de toekomst zouden we onze ‘stal’ nog willen uitbreiden met loopeenden of schapen, er blijven altijd dromen.’
Leerkracht: Hilde Versluis, SBO de Werf Amersfoort (groep 7/8)
‘Onze directeur wilde het werkplezier op onze school vergroten. Tijdens een sessie met een coach kregen wij deze vraag: wat moet er gebeuren om onze school te veranderen in de fijnste school die we ons konden voorstellen. Voor mij was die vraag niet moeilijk. Ik zag een stal met dieren voor me. Ik houd van dieren en werk ook als vrijwilliger bij de dierenambulance. Tussen de beesten mag je zijn wie je bent, in de natuur is geen oordeel. De directeur zei: ‘Doe waar je energie van krijgt en waar je hart ligt, regel het maar.’
Knuffelen
‘Een opa heeft een prachtig hok voor onze konijnen gemaakt en een hok voor de kippen. Van een dierenwinkel kregen we een volière cadeau voor onze parkieten en Japanse meeuwtjes. Ook maakten we een overkapping. Dat is een hele fijne plek waar de kinderen met de dieren kunnen knuffelen: de konijnen lopen onder en over de strobalen, maken holletjes… ‘
Lees nu het volledige artikel uit 'PrimaOnderwijs nr. 4 Natuur & Techniek' online: