Einstein, Edison, Darwin, Steven Spielberg, Walt Disney, Jan des Bouvrie en Jacques Vriends zijn/waren allemaal personen met dyslexie. Personen met dyslexie hebben moeite met taal. De ontwikkelingen op het gebied van lezen, spellen en schrijven gaan gezien de leeftijd en het onderwijsniveau te langzaam in vergelijking met anderen zonder dyslexie. Alleen als er geen andere oorzaken voor de leesproblemen te verklaren zijn, spreek je van dyslexie.
Ontstaan van dyslexie
Er bestaan meerdere theorieën over de oorzaak van dyslexie:
- De linker hersenhelft ontwikkelt zich langzamer dan de rechterhelft, doordat er iets misgaat in de aanleg van de hersenen;
- Een deel van de informatieverwerking in de hersenen verloopt niet snel genoeg;
- Er vindt een verlaagde activiteit in de hersengebieden voor woordherkenning en -analyse plaats.
Dyslexie kan erfelijk bepaald zijn. Kinderen van ouders met dyslexie hebben een grotere kans om zelf dyslexie te krijgen.
Wat ervaren dyslectische kinderen?
Er zijn verschillende vormen van dyslexie, elk dyslectisch persoon ervaart het anders. Bij de één springen de letters in het rond en verspringen de woorden, terwijl bij de ander het meer ‘verticaal’ is. De woorden en letters verspringen naar voorgaande en volgende regels. Het kost een persoon met dyslexie veel tijd om een tekst te lezen en goed te interpreteren.
Wil je eens ervaren hoe het is om een tekst te lezen als je dyslexie hebt? De website Github heeft een simulator gemaakt: https://geon.github.io/programming/2016/03/03/dsxyliea
Omgaan met leerlingen met dyslexie
Dyslexie heeft op heel veel kinderen invloed op hun gevoel van welzijn en op hun zelfbeeld. Zo kunnen kinderen zich thuis gaan terugtrekken of juist lastig worden. Het komt ook voor dat kinderen niet meer naar school willen of juist lichamelijke klachten ontwikkelen, waardoor ze niet meer naar school kunnen. Hoe kun je als leraar ervoor zorgen dat leerlingen met dyslexie zich goed blijven voelen?
1. Differentiëren
Als leraar kan het soms lastig zijn om leerlingen met dyslexie mee te krijgen in de les, omdat er weinig extra tijd is. Door differentiëren toe te passen, kun je andere leerlingen zelfstandig laten werken, waardoor je extra aandacht kunt geven aan dyslectische leerlingen.
2. Blijf complimenten geven
Omdat leerlingen met dyslexie het vaak lastiger hebben dan kinderen zonder dyslexie, kunnen zij gedemotiveerd raken. Creëer succesmomenten en motiveer deze leerlingen door complimenten te geven. Wil je toch feedback geven? Geef deze dan met een positieve draai. Deel succeservaringen en moedig de leerling continu aan.
3. Visuele ondersteuning
Personen met dyslexie zijn visueel sterk. Door visuele aspecten te koppelen aan de lesstof, kunnen dyslextische leerlingen de stof beter onthouden. Denk hierbij aan mindmapping of het gebruik van video.
Heb jij aanvullingen op dit artikel? Stuur een e-mail naar
-------------
Geraadpleegde bronnen:
https://balansdigitaal.nl/kennis/dyslexie-in-het-gezin/
https://www.stichtingtaalhulp.nl/dyslexie/sterke-punten/
https://www.stichtingtaalhulp.nl/behandeling/kinderen/
https://www.jmouders.nl/dit-ziet-een-kind-met-dyslexie/
https://www.hersenstichting.nl/hersenaandoeningen/dyslexie-en-dyscalculie/
https://www.studiekring.nl/blog/dyslexie-in-de-klas-hoe-ga-je-daar-mee-om
https://gedragsproblemenindeklas.nl/leerstoornissen/dyslexie/