De Kinderpostzegelactieweek heeft 8.526.365 euro opgebracht. Dit is 1 miljoen meer dan vorig jaar. Het opgehaalde geld komt ten goede aan projecten die kinderen ondersteunen met het ontwikkelen van veerkracht, zodat ze bijvoorbeeld beter door de coronacrisis heen komen. 125.000 basisschoolleerlingen deden mee met de actieweek en verkochten zowel online als langs de deur kinderpostzegels en andere producten. Cabaretier Jochem Myjer plaatste op 28 september de eerste bestelling van de 73e Kinderpostzegelactieweek bij basisschool De Bron in Amsterdam.
De Kinderpostzegelactie is immaterieel cultureel erfgoed en een oer-Hollandse traditie. Ieder jaar halen kinderen geld op voor kinderen in moeilijke (thuis)situaties. In totaal werden ruim 980.000 bestellingen geplaatst. Online bestellen was dit jaar nog populairder: er vonden maar liefst 328.000 digitale bestellingen plaats. Dat is 70% meer dan in 2020. Toch blijft het papieren bestelformulier favoriet. Deze is 650.000 keer ingevuld.
Pascal de Smit, directeur Stichting Kinderpostzegels: “Ik ben er heel erg trots op dat 125.000 kinderen zich dit jaar hebben ingezet voor andere kinderen. Het is hartverwarmend om zoveel enthousiasme en betrokkenheid te zien. We zijn dan ook erg blij met de opbrengst van dit jaar die ten goede komt aan het ontwikkelen van veerkracht bij kinderen.”
Veerkracht bij kinderen
Met het thema ‘Geef meer kracht’ besteedt Stichting Kinderpostzegels dit jaar aandacht aan projecten die bijdragen aan het ontwikkelen van veerkracht bij kinderen. Een deel van de opbrengst wordt besteed aan een gratis programma voor scholen en BSO’s, ‘Expeditie Veerkracht’. Hiermee worden zij gestimuleerd meer aandacht aan veerkracht bij kinderen te besteden. Jouw school kan ook meedoen, zie Expeditie Veerkracht.
1,1 miljoen velletjes kinderpostzegels verkocht
Naast de traditionele kinderpostzegels waarop dit jaar de iconische Nederlandse striphelden Olivier B. Bommel en Tom Poes staan, kunnen kopers ook pleisters van Jochem Myjers kinderboekenreeks De Gorgels, kleurrijke bloemzaadbommetjes, speciale ‘Als je begrijpt wat ik bedoel’-tassen en theepakketten kopen. Er zijn ruim 1,1 miljoen velletjes kinderpostzegels verkocht. Ook de pleisterblikjes doen het goed: 147.000 stuks.
Één van de sterverkopers van de Kinderpostzegelactie van dit jaar is Simon uit Serooskerke, leerling uit groep 7. In zijn eentje heeft hij maar liefst 1.000 euro opgehaald voor het goede doel. Zijn geheim: beleefd en vriendelijk blijven. Alle scholen die mee hebben gedaan krijgen de speciale Kinderpostzegeleditie van het boek “Superkrachten voor je Hoofd” van Wouter de Jong en Dylan Haegens. Wil je meer weten of volgend jaar ook meedoen? Neem gerust contact op of meld je aan!
Reacties