Dat leraren snel kunnen schakelen heeft de coronacrisis opnieuw bewezen. Van de een op de andere dag zag het onderwijslandschap er totaal anders uit. We zaten thuis. Zochten naar lesmogelijkheden op afstand en vonden daar – ieder op zijn eigen manier – een weg in. Maar wat hebben leraren geleerd van deze bizarre periode?

Door: Marloes Smit


‘Natuurlijk zaten wij in het begin wel even met onze handen in het haar’, aldus Mandy de Vries, leerkracht van groep 4 op de Nutsschool Morgenstond in Den Haag. ‘Maar al snel merkte ik hoe flexibel en veerkrachtig ons team is. We zijn de expertises van de verschillende leerkrachten volledig gaan benutten. Ik heb deze periode echt talenten van leerkrachten ontdekt, talenten die ik nog niet kende.’ De school van Mandy staat in een gemengde wijk. ‘Door het videobellen konden we ook zien hoe leerlingen er thuis bij zaten. Ik merkte na videogesprekken met ouders meer wederzijds begrip. Dat wil ik er zeker inhouden. Misschien dat ik september standaard start met videogesprekken.’

Ook voor Karen Marseille van Lieshout, leerkracht in het speciaal onderwijs op de Antoon van Dijkschool in Helmond, was het videobellen met ouders een uitkomst. ‘Het leek wel of er minder afstand tussen de school en de ouders was. Vroeger deden we nog huisbezoeken, ontzettend leerzaam. Maar dat werd te tijdrovend. Onze leerlingen komen met bussen naar school en wonen dus veelal niet in de buurt. Het videobellen met ouders ga ik veel vaker inzetten’, zo vertelt ze. ‘De camera is absoluut geen vervanging van het lesgeven, wel een toevoeging aan het onderwijs.’

Eigen inbreng

Voor Sarah Leker, docent Engels op het Gerrit Rietveld College in Utrecht, heeft de crisis veel gebracht. ‘Je bent op afstand verplicht om helder te communiceren, daardoor ga je veel efficiënter samenwerken met collega’s. Ik heb alle videolessen van collega’s bekeken en ik heb daar echt van geleerd. Het kijken bij reguliere lessen ga ik in de toekomst veel vaker doen.’ Sarah vertelt ook over de drang om altijd controle te willen hebben. ‘We konden niet toetsen, er gingen dingen fout, we moesten andere tools gebruiken… dat heeft ervoor gezorgd dat we ons onderwijs onder de loep hebben genomen. Waarom doen we de dingen zoals we ze doen? Ik denk dat dit een heel belangrijk inzicht is geweest waar we nog lang op kunnen voortborduren.’


Over Leraar 24
Leraar24 geeft jou, als leraar in het basis-, voortgezet, speciaal of middelbaar onderwijs praktische ondersteuning bij de uitvoering van je vak. Op leraar24.nl vind je naast honderden praktijk- en onderzoeksartikelen over diverse thema’s ook veel artikelen over onderwijs op afstand. De artikelen bieden handvatten voor de praktijk én inspiratie, en zijn vaak geïllustreerd met video’s. 

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

 

Reacties niet mogelijk

Gerelateerde artikelen

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Ontvang één keer per week de nieuwste artikelen van PrimaOnderwijs in je mail!



Privacy Statement is van toepassing

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid Dit veld is niet ingevuld De ingevulde tekst is te kort De ingevulde tekst is te lang