Aan ambitie geen gebrek bij Sanne Smit, onderwijsinnovator en leerkracht op OBS De Viersprong in Leiden. De manier waarop zij in het leven staat, heeft ze dankzij subsidie en begeleiding van LOF (LerarenOntwikkelFonds) door kunnen voeren voor drie Leidse basisscholen in een onderwijskansenwijk. Het project Ambitieklas Onderwijskansenwijk was geboren.
‘Voordat je een ambitie kunt ontwikkelen, moet je kennis hebben van wat er mogelijk is’, vertelt Sanne. En dat is precies waar het aan schort bij sommige kinderen uit de onderwijskansenwijk. Als je in een niet stimulerende of soms zelfs belemmerende omgeving woont, zijn er minder kansen om je te ontwikkelen en talenten te ontdekken. In de ambitieklas, die elke woensdagmiddag 2 uur duurt en start zodra de coronamaatregelen versoepelen, leert Sanne kinderen vaardigheden te ontwikkelen die ze kunnen gebruiken om ambities waar te maken. Iets wat je niet leert bij taal of rekenen.
De definitie van ambitie
Sanne was al gewend om talentgericht te werken met haar leerlingen. Tijdens het wekelijkse ‘Talentmoment’ zet ze verschillende dingen neer in de klas voor kinderen om kennis mee te maken, bijvoorbeeld een microscoop, keyboard, een boek met uitleg over programmeren of een vloerpuzzel van het menselijk lichaam. ‘Heel veel mensen denken bij ambitie aan beroepen. Ik versta onder ambitie alles wat kinderen graag willen weten, kunnen, maken of doen’, vervolgt Sanne. De ambitieklas is bedoeld voor kinderen van groep 5 tot en met 8 van OBS De Viersprong, RKBS De Singel en PCBS De Springplank. Middels een filmpje, een vragenlijst en uitvoerige gesprekken met leerlingen, kan er door leerkrachten een inschatting worden gemaakt voor welke kinderen de ambitieklas geschikt is. ‘Belangrijk is dat je doorvraagt waarom kinderen iets willen. Zo was ik in gesprek met een meisje dat graag dokter wilde worden. Na doorvragen bleek dat ze gewoon heel graag voor mensen wil zorgen. Ik zie leerlingen echt opbloeien als ze iets gevonden hebben, waar ze enthousiast van worden.’
Kansrijke toekomstplannen
Elke 6 tot 7 weken zal er een nieuwe ambitieklas starten. ‘Sommige kinderen hebben wat langer nodig. Kinderen kunnen daarom zelf beslissen na de 6 tot 7 weken in de ambitieklas te blijven of eruit te gaan.’ De werkwijze binnen de ambitieklas is gebaseerd op (wetenschappelijke) literatuur. Kinderen ontwikkelen onder andere metacognitieve vaardigheden, zoals het stellen van doelen, plannen, inrichten van de eigen leeromgeving en het reflecteren op het eigen proces. Kinderen krijgen op deze manier een beter beeld van hun eigen interesses en eventuele kansrijke toekomstplannen. ‘Ik zie de ambitieklas als één van de klassen en niet als een project. Ik hoop met deze ambitieklas andere scholen te kunnen inspireren om ook een ambitieklas op te zetten.’
Klik hier voor meer informatie over het project Ambitieklas Onderwijskansenwijk.
Over LOF
LOF (LerarenOntwikkelFonds) legt het initiatief bij de leraar voor beter onderwijs. LOF biedt leraren uit het primair onderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs en mbo budget en begeleiding om hun eigen project voor beter onderwijs in hun school uit te voeren. Ga voor meer informatie naar www.lerarenontwikkelfonds.nl
Dit artikel is verschenen in PrimaOnderwijs nr. 3 'Een kansrijke toekomst'.
Reacties