Daisy Smit is beginnend schoolleider. Zij werkt op de Burgerschool en Nynke van Hichtum in Dokkum. Zij deelt haar verhalen met haar ouders op school en andere belangstellenden.
Een ode aan de zijinstromer
Zesjarige Femke staat voor de spiegel in de enigszins kleine toiletvoorziening van de Burgerschool. Haar juf staat achter haar. Femke zegt: “Ik kan het, ik mag er zijn.” Zichtbaar ontspant haar lichaam en gezicht. Juf Rebecca, die Femke net gevraagd heeft deze zin tegen zichzelf te zeggen, neemt het meisje weer mee de klas in.
Juf Marike is leerkracht van groep 3. De kinderen zitten in een kring op de grond. De ogen gesloten in een kikkerhouding (lotushouding) en de handen rustend op de knieën of in de schoot. Ze leert de kinderen rustig adem te halen. De kinderen doen aandachtig mee, waarna het spelend leren in de verschillende hoeken weer zijn intrede doet.
Juf Ingrid, van origine docent geschiedenis, keert na een loopbaan bij een verzekeringsmaatschappij terug in het onderwijs en kiest bewust voor het primair onderwijs. Ze belt mij op een zonnige zondagmiddag: “Daisy, ik mag volgens mij blij zijn dat ik bij stichting ROOBOL werk en dat jij mijn directeur bent.” Ik vraag haar waarom. Ze verzucht dat besturen en directeuren niet zien wat de kansen zijn als je met een zijinstromer binnen je school aan de slag gaat. Ik fluister door de telefoon: ‘Sssst Ingrid, jij en de medezijinstromers zijn mijn grootse geheim.” Ze lacht en zegt: “Jij hebt geen problemen met het lerarentekort’. En ik zeg: “Niet zolang er zoveel talentvolle zijinstromers bij mij aan de slag willen.” Zichtbaar opgelucht wensen wij elkaar een fijne zondag en sla ik mijn laptop open.
Ik gun ieder kind een lieve juf of meester. En dit best bewaarde geheim is er een dat ik niet langer voor mijzelf kan houden. Ik daag besturen en directeuren dan ook uit om juist deze mensen een mooie opleidingsplek te geven, met deze talentvolle mensen in gesprek te gaan en ze uit te dagen om aan de slag te gaan binnen al die mooie basisscholen die ons land kent. Het zijn mensen die zorgvuldig zijn geselecteerd. Allemaal een relevante achtergrond hebben binnen of buiten de zorg en/of het onderwijs. Die intern gedreven zijn om dit vak te willen uitoefenen. Die een assessment hebben afgelegd, maar bovenal beschikken over een positieve grondhouding en talent en een bak aan levenservaring meenemen.
De kinderen zijn rustig aan het werk, terwijl juf Ingrid een klein groepje kinderen een spellingsworkshop geeft. Er heerst een ontspannen sfeer in de klas. En ik denk alleen maar: ik hoop dat mijn collega-directeuren met zorg, liefde en aandacht deze kostbare mensen voor het onderwijs willen begeleiden, zodat onze kinderen les krijgen van gepassioneerde, enthousiaste en levenswijze mensen!
Daisy Smit
Fotograaf: Marit Anker