Leerlingen prikkelen om technische uitdagingen aan te gaan, ook als ze denken dat techniek niets voor hen is? Dat de 7 werelden van techniek van Jet-Net & TechNet daarbij een hoofdrol kunnen spelen, laat TechnoDiscovery in Ede zien. Dit samenwerkingsverband tussen basisscholen en bedrijfsleven slaagt erin om veel kinderen enthousiast te maken voor wetenschap en technologie. Lees hoe zij de 7 werelden van techniek daarbij inzetten en laat je inspireren hoe dit ook voor jouw school kan werken.
Voor leerlingen is het een hele uitdaging om een beeld te krijgen van de baan- en opleidingsmogelijkheden in de techniek. Om ze te helpen heeft Jet-Net & TechNet de technieksector opgedeeld in 7 afgebakende domeinen: de 7 werelden van techniek. Aan de hand van deze 7 werelden krijgen leerlingen een aantrekkelijk en realistisch beeld van leren en werken in de bèta en techniek, waarbij rekening is gehouden met de verschillende drijfveren, talenten en interesses van kinderen. Ontdekken wat de wereld van techniek allemaal te bieden heeft, daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. Techniek op de basisschool helpt leerlingen om al op jonge leeftijd hun talenten te ontdekken.
Een experimenteerwereld
‘Niet door het hardop te zeggen, maar door het ze te laten ervaren.’ Dat is het uitgangspunt van TechnoDiscovery. Door kinderen onder te dompelen in een experimenteerwereld, maakt de ontdekplek kinderen enthousiast om later voor een techniekrichting te kiezen. ‘Op missie gaan’, noemen ze dat bij TechnoDiscovery. Projectleider Hans Krijgsman: ‘In duo’s moeten ze een paar verschillende opdrachten of ‘missies’ proberen te volbrengen. Elke opdracht is verwerkt in een verhaal dat aansluit bij de belevingswereld van kinderen.’
De ontdekplek wist binnen een half jaar na haar start al meer dan 1000 leerlingen aan het onderzoeken en experimenteren te krijgen. Onlangs sprak Krijgsman een vader van een leerling die bij hun op missie was geweest. ‘Die jongen was zó enorm enthousiast thuisgekomen. Voor hem en zijn ouders was dat reden om niet alleen naar open dagen op havo-scholen te gaan, al had hij een havo-advies. Ze hadden ook een mavo met een mooie techniekrichting bezocht. Dat is pure winst hè.’
Nadat Krijgsman en zijn collega’s het eerste half jaar een goede basis wisten te leggen, namen ze stap 2. ‘We hebben richting de basisscholen die langs waren geweest laten weten: “Fijn dat iedereen het zo leuk vond om bij ons op bezoek te komen, maar ons doel is niet om een soort Efteling of Nemo te worden. We willen een steen in de vijver gooien en jullie inspireren ook in je eigen lessen meer met techniek te gaan doen. Want techniek moet geen sausje zijn, maar een marinade: iets dat echt in de vezels van het onderwijs intrekt.”
Gevarieerd beeld
Een belangrijke stap want ‘techniek is inmiddels niet meer uit ons leven weg te denken. Het zit overal en in bijna alles’, vervolgt Krijgsman. De komende jaren zijn er dan ook tienduizenden nieuwe mensen nodig in de technieksector om aan de vraag te kunnen voldoen. TechnoDiscovery wil leerlingen laten zien dat techniek niet langer alleen iets is voor ‘echte techneuten’. De 7 werelden van techniek ondersteunen daar goed bij. De werelden geven handvatten om alle vormen en niveaus van techniek zichtbaar te maken, in telkens een ander jasje en een andere setting.
‘Je kunt het hebben over het ziekenhuis, over gezonde voeding, over energieverbruik, over verkeersveiligheid.’ Alle 20 missies die TechnoDiscovery inmiddels aanbiedt, zijn doelbewust ontwikkeld met de bekende ‘7 werelden van techniek’ in gedachten, die volgens Krijgsman een hele goede stimulans bieden om telkens opnieuw te zoeken naar een zo breed en gevarieerd mogelijk beeld van techniek. ‘Wij willen alle kinderen aanspreken: de echte techniekfans, degenen die de bouw of elektra interessant vinden, kinderen met een vader als lasser, maar ook de creatieve types en de wereldverbeteraars. Voor veel kinderen geldt dat ze vaak onvoldoende begrijpen wat techniek allemaal is. Tuurlijk, het oorspronkelijke technische ambachtswerk waar mensen het allereerst aan denken bij het woord ‘techniek’ bestaat nog steeds. Maar er is een enorm domein bij gekomen waarin het draait om iets anders dan hard met een hamer slaan, namelijk het bedenken van oplossingen voor allerlei vraagstukken. Die boodschap is heel goed verwoord in de 7 werelden van techniek.’
Tips
→ Laat je inspireren door de 7 werelden van techniek. Die geven je prachtige aanknopingspunten om je technieklessen aan te laten sluiten op de leefwereld van kinderen.
→ Geef technische opdrachten een leuke, uitdagende context mee. Zo wek je ook interesse bij leerlingen die niet meteen gaan juichen bij het woord techniekopdracht.
→ Ga je als leerkracht met je leerlingen naar een maakplaats of ontdekplek? Je helpt je leerlingen door zelf een actieve houding in te nemen. Laat zien dat jezelf vragen stellen, dingen uitproberen en fouten durven maken erbij hoort. En dat het om het proces gaat, niet om de perfecte uitkomst.
Meer weten?
De 7 werelden vind je op: www.jet-net.nl/7wereldenvantechniek
Kijk voor technologie in het basisonderwijs op: www.jet-net.nl/basisschool
Dit artikel is verschenen in PrimaOnderwijs nr. 2 'Haal alles uit de leeromgeving'.
Reacties