“Kinderen die naar het praktijkonderwijs gaan, zijn dom.” En zo zijn er veel meer vooroordelen die kleven aan deze vorm van onderwijs. Precies om deze reden hebben Luther en Rick, AVO docenten op het PRO33college in Amersfoort, hun krachten gebundeld. Samen maken zij zich via hun Instagramaccount (@Baardkracht) hard om de vooroordelen de wereld uit te helpen en te laten zien wat praktijkonderwijs écht inhoudt.
Sinds afgelopen zomer zijn Luther en Rick allebei nieuw in het praktijkonderwijs. Dit was meteen een mooi moment voor hen om te starten met hun Instagramaccount. Via Baardkracht krijgen volgers een weergave te zien hoe het eraan toegaat in de praktijk. Dat dit hard nodig is, blijkt ook uit de waardering voor hun initiatief die Luther en Rick kregen van de school waar zij lesgeven. Het zijn namelijk niet alleen de vooroordelen, maar er is nog veel onbekend over praktijkonderwijs.
Diversiteit is groot
‘Kinderen komen hier niet altijd omdat ze een lage intelligentie hebben’, vertelt Luther. Op het PRO33college zitten ook vluchtelingen met taalachterstanden of kinderen die veel hebben meegemaakt waardoor ze een achterstand opgelopen hebben. Qua cognitie én qua gedrag zijn de leerlingen heel divers. De nadruk ligt in het praktijkonderwijs niet op het resultaat, maar op het persoonlijke contact en de ontwikkeling van kinderen. ‘Geen dag is hetzelfde en dat maakt praktijkonderwijs zo bijzonder.’ Op het voortgezet onderwijs werken leerlingen naar een niveau toe. Het praktijkonderwijs gaat uit van wat de leerling wil in de toekomst en wat hij of zij daarvoor nodig heeft. Rick: ‘Wij bieden veel meer maatwerk. Stel, een leerling wil kapper worden. Wat moet de leerling vervolgens beheersen van het vak rekenen? Dit zijn bijvoorbeeld breuken, die handig zijn wanneer ze een kwart flesje verf moeten mengen om de juiste haarkleur te krijgen. En zo is de aanpak per leerling verschillend.’
Meer aandacht
De maatschappij is ingericht op een bepaald intellectueel niveau. Fysieke ambachten worden al snel als minder interessant gezien. Luther: ‘Dit begint vaak bij de ouders, die een bepaald idee bij de toekomst van hun kinderen hebben. Maar ze vergeten dat sommige kinderen een andere weg nodig hebben om ergens te komen. Kinderen zien dit als een verschil tussen je bent slim of je bent dom. En dat is natuurlijk best schrijnend. De maatschappij heeft de kinderen die ambachten leren op het praktijkonderwijs hard nodig. Wij hebben dan ook een enorme drive om meer aandacht te krijgen voor wat praktijkonderwijs écht inhoudt.’ En dat is precies wat de heren met Baardkracht willen bewerkstelligen.
Speciaal voor PrimaOnderwijs maakt Baardkracht iedere maand een filmpje waarin zij het ware beeld van praktijkonderwijs willen laten zien en de vooroordelen tackelen. Klik hier voor het eerste filmpje met een vraag van radio-dj Wietze de Jager.
Reacties