Het onderwijs ontwikkelt zich constant om up-to-date te blijven met de technologische en maatschappelijke veranderingen. Een grote verandering is de digitale geletterdheid die wordt vereist van werkgevers maar ook in het dagelijkse leven. Daarom zijn de 21e-eeuw vaardigheden toegevoegd als leerlijnen. Maar wat zijn ze nu precies?
Kritisch denken
Deze essentiële vaardigheid is belangrijk bij het onderzoeken en beoordelen van informatie. Met kritisch denken kunnen leerlingen zelf een standpunt bepalen en beslissingen goed overwegen. Hierdoor leren leerlingen eerst na te denken en te analyseren voordat een mening wordt gevormd.
Creatief denken
Een innoverende maatschappij is een sterke maatschappij. Daar hoort creatief denken uiteraard bij. Creatief denken kan iedereen en daarom is het belangrijk dat leerkrachten passende leerervaringen aanbieden om dit vermogen te ontwikkelen.
Probleemoplossend denken
Als mens heb je te maken met problemen. Deze kunnen zich klein presenteren zoals een lege pen of groter zoals verdwaald zijn in een vreemd land, maar wat duidelijk is dat beide situaties een oplossing nodig hebben. Dit maakt het belangrijk dat leerlingen problemen leren te (h)erkennen, hiervoor een oplossing te bedenken en dit vervolgens te realiseren.
Computational thinking
Twintig jaar geleden klonken er luide, rare geluiden als je het internet op wilde en nu hebben we steeds vaker computers nodig voor maatschappelijke en wetenschappelijke vraagstukken. Met de snelle progressie van techniek is het dus belangrijk om te begrijpen hoe je computersystemen kunt gebruiken voor het oplossen van problemen.
Informatievaardigheden
Als je vroeger iets niet wist dook je de boeken in. Nu is dat heel anders. Kinderen krijgen steeds vroeger een computer, tablet of mobieltje en dit komt met gevaren. Dit is de reden dat informatievaardigheden een belangrijke leerlijn is. Leerlingen moeten kunnen bepalen welke informatie betrouwbaar is.
ICT – basisvaardigheden
De huidige en toekomstige samenleving fungeert op technologie. Om goed te kunnen functioneren is het dus belangrijk dat leerlingen basiskennis hebben van verschillende vormen van technologie. Voorbeelden hiervan zijn het kunnen aansluiten en bedienen van apparaten waar computers in verwerkt zijn, het omgaan met spreadsheetprogramma’s en presentatiesoftware en het kunnen werken met het internet.
Media wijsheid
Zoals het er nu uit ziet gaat onze samenleving steeds verder medialiseren. Van het vinden van een baan tot je sociale contacten onderhouden; de mogelijkheid om nieuwe mediatoepassingen te kunnen benutten of weerstaan wordt steeds belangrijker.
Communiceren
Mensen communiceren constant. Bewust of onbewust, je bent de hele dag communicatie aan het versturen en ontvangen. En in de 21e eeuw staat communicatie centraler dan ooit. Met de internationalisatie door technologie zijn we altijd verbonden en hebben we niet altijd door hoe groot het bereik van onze communicatie is.
Samenwerken
Samenwerken betekend gezamenlijk een doel realiseren, en elkaar aanvullen en ondersteunen. Leerlingen kunnen niet alleen van de leerkracht veel leren maar ook van elkaar. In de huidige samenleven wordt er steeds meer gewerkt in teams en ontstaat er een verdeling van deskundigheid. Om alle kennis bij elkaar te schrapen en daar een doel mee te realiseren is belangrijk voor leerlingen. Daarbij mogen we niet het virtueel of op afstand samenwerken niet vergeten.
Sociale en culturele vaardigheden
Wie wij zijn heeft veel te maken met waar we vandaan komen. In Nederland mogen we met trots zeggen dat wij een diverse cultuur hebben met verschillende etnische, sociale en culturele achtergronden. Om goed te kunnen functioneren en samenleven is het dus van hoog belang dat we elkaar begrijpen en goed met elkaar omgaan. Daarom is het belangrijk dat leerlingen leren wie zij zijn en hoe sensitief om te gaan met verschillen.
Zelfregulering
Als laatste, maar zeker niet minder belangrijk, staat zelfregulering. Het meest belangrijkste in deze leerlijn is het zelfstandig leervermogen. Leerlingen leren verantwoordelijkheid te nemen en zelfstandig keuzes te maken. Het is belangrijk dat leerlingen niet blindelings aanwijzingen volgen.
Kortom, de 21e-eeuwse vaardigheden bereiden de jeugd van vandaag voor op een toekomst die naar verwachting steeds sneller zal veranderen en die een hoog aanpassingsvermogen vereist.