Het doel van Engelse les op de basisschool is dat kinderen leren zichzelf uit te drukken. Het aanleren van Engels gebeurt vaak klassikaal door kinderen te laten luisteren en dit te herhalen, terwijl kinderen het beste de taal leren door juist veel zelf te oefenen. Interactieve werkvormen zijn hiervoor bij uitstek geschikt. Hierbij een aantal tips.
1. Taal leren door te ervaren
Kinderen leren een taal door te luisteren en nadoen. Ze leren een taal eerst te begrijpen en dan te spreken. Kinderen leren gemakkelijk door gebruik te maken van hun zintuigen. Bijvoorbeeld een woord horen, spreken, uitbeelden, zien en indien mogelijk, voelen en bewegen. Een bewegingslied (bekend als TPR), wandel wissel uit, binnen kring/buiten kring of levend memory zijn een paar voorbeelden waarmee je leerlingen spelenderwijs de taal kunt laten ervaren.
Een ander voorbeeld van een interactieve werkvorm zijn de spreekopdrachten uit het werkboek van de lesmethode Take it easy. Leerlingen doen in deze opdrachten eerst een dialoog na, en vervolgens moeten ze een gelijksoortig dialoog zelf bedenken. Dit werkt heel efficiënt omdat alle leerlingen tegelijk bezig zijn met de stof. Het vergt wel wat oefening met de klas. Een tip is om met een kleine groep eerst te oefenen voor de klas. Dan kun je checken of de werkvorm duidelijk is.
2. Wissel af
In een klassikale setting Engels spreken kan als eng ervaren worden door leerlingen. Dit kun je verminderen door ze regelmatig spreekactiviteiten in twee- of meertallen te laten uitvoeren. Een spreekopdracht uit de methode Take it easy is hiervoor geschikt, maar denk ook aan een eenvoudige wandel of wissel uit werkvormen.
Met de volgende vorm zul je de plank nooit misslaan: de leerlingen hebben een woordkaart of een zelfgekozen en geschreven woord of zin op een blaadje in hun hand. Tip: gebruik woorden uit het thema. De leerlingen lopen door de klas. Ze spreken elkaar aan door te delen wat ze op hun kaartje hebben staan: I have a … [pencil]. Waarop de andere leerling zegt: I have a … [book]. Dan wisselen ze van kaart en herhalen de spreekopdracht met iemand anders. Voor een soepel verloop van spreekopdrachten doe je de opdracht eerst voor in de klas met een leerling die het niet eng vindt.
Oefen de stof met afwisselende actieve werkvormen: dan wordt Engels spreken leuk!
3. Zorg voor woordherkenning
Steeds meer scholen bieden de Engelse taal al spelenderwijs aan omdat ze ervaren dat jonge leerlingen het beste leren op een interactieve manier. Gebruik in de onderbouw dan ook géén woordenlijsten en grammaticaregels maar wel filmpjes, liedjes, spelletjes en digitale verhalen en boeken. Juist door visuele ondersteuning worden meerdere zintuigen aangesproken van de leerlingen en is woordherkenning eenvoudiger. In groep 1-4 biedt de methode Take it easy een gevarieerd aanbod, van prentenboeken tot liedjes, oefeningen en spellen met afbeeldingen van themawoorden gekoppeld aan audio.
4. Vergroot het zelfvertrouwen
Gesprekken voeren is een belangrijk onderdeel binnen de kerndoelen voor Engels in het basisonderwijs (EIBO). Ook in de bovenbouw geldt daarom het didactisch onderdompelprincipe, waarbij veel interactie middels interactieve spellen en andere werkvormen resulteert in plezier en vele leerzame momenten. In de nieuwe spreekvaardigheidstool van Take it easy oefenen leerlingen zelfstandig hun spreekvaardigheid Engels en krijgen daarbij directe feedback. Denk aan onderdelen als spreken tijdens formele bijeenkomsten, iets regelen, een gesprekje voeren en informatie uitwisselen.
De tool maakt het mogelijk om met minimale inspanning van de leerkracht de spreekvaardigheid verder uit te bouwen. Door de directe feedback op uitspraak en intonatie hebben leerlingen de mogelijkheid snel voortgang te boeken. Het veelvuldig oefenen van de mondelinge taalvaardigheid vergroot het zelfvertrouwen, waardoor leerlingen beter voorbereid zijn op het voortgezet onderwijs.
Over Take it easy
Take it easy is de meest verkochte lesmethode Engels voor groep 1 tot en met 8 en is speciaal ontwikkeld voor het digibord, met native speaking co-teachers en verwerkingssoftware vanaf groep 5. Recent is de methode compleet vernieuwd met nieuwe digibordsoftware, video’s en werkschriften.
- Take it easy is interactief, actueel en effectief
- De lesstof biedt volop variatie, differentiatie en verdieping
- Door de concentrische opbouw beklijft de lesstof beter en breiden je leerlingen hun woordenschat snel uit
Met Take it easy geef je gegarandeerd interactieve, actuele én effectieve lessen.
Meer weten? Bekijk de website en/of bestel een gratis proefpakket: www.takeiteasy.nu
Gebruik je Take it easy al op school maar heb je nog vragen of wil je meer uitleg bij bepaalde onderdelen? Volg dan een online vragenuurtje: www.thiememeulenhoff.nl/vragenuurtje
Dit artikel is verschenen in PrimaOnderwijs nr. 2 'Haal alles uit de leeromgeving'.
Reacties