WISTET staat voor WISkundig kwarTET en is remediërend rekenmateriaal waarbij leerlingen steeds vier verschillende visuele representaties van getallen en sommen bij elkaar zoeken. Door het aan elkaar koppelen van deze representaties krijgen (zwakke) rekenaars meer inzicht in het rekenen, omdat ze een verbinding leren leggen tussen contextopgaven en kale rekensommen. WISTET biedt uitstekend oefenmateriaal, omdat het teruggaat naar de handeling die schuilgaat achter de som. Er kan makkelijk mee gedifferentieerd worden en is uitermate geschikt om te gebruiken tijdens de verlengde instructie. WISTET kan zowel ingezet worden in een kleine groep en een grote groep.
Wat is het doel?
WISTET biedt activerend oefenmateriaal passend bij de kerndoelen inzake Getallen en bewerkingen. De primaire activiteit van WISTET is het zoeken, het zelf bedenken en het maken van vier visuele representaties van een som:
- de som weergegeven als verhaal; denk aan dobbelstenen
- de som weergeven met materiaal; denk aan rekenrekje, fiches, geld
- de som tekenen; denk aan vingerbeelden
- de som weergeven op de getallenlijn.
Voor welke doelgroep is WISTET geschikt?
WISTET E2 is vooral geschikt voor leerlingen van groep 1 en 2 en is nu al beschikbaar. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan de uitbreiding van WISTET. Deze nieuwe sets zullen verschillende rekenproblemen centraal stellen die passen bij de bouwstenen van het rekenmuurtje voor leerlingen t/m groep 5. Voor leerlingen vanaf groep 6 worden er per onderwerp losse aanvulsets ontwikkeld.
Waaruit bestaat WISTET?
Het materiaal van WISTET E2 bevat 20 sets van 4 kaarten én een extra spelsuggestiekaart. WISTET M3 t/m E5 bevatten elk 12 sets van 4 kaarten én een extra spelsuggestiekaart.
WISTET en het Rekenmuurtje
Leren rekenen kan gezien worden als een stapeling van kennis en vaardigheden. Het rekenmuurtje is een visualisering van het stapelen bij het aanleren van basisbewerkingen. Voor het leren van een volgende fase is de kennis van de voorgaande fase noodzakelijk. De bouwstenen in de onderste lagen van het muurtje vormen een solide basis, waarbij automatisering nodig is voor een goede ontwikkeling van rekenvaardigheden. Om tot automatisering te komen is het nodig dat een leerling inzicht heeft in het verhaal achter de som. Het rekenmuurtje maakt visueel wanneer een leerling de verschillende type sommen moet kunnen uitrekenen (power) en vervolgens geautomatiseerd (speed) moet hebben. De opbouw van WISTET is gebaseerd op dit rekenmuurtje en biedt oefenmateriaal voor elke bouwsteen om de powerkant te vergroten.