PENTA College uit Spijkenisse is landelijk vmbo-debatkampioen 2018. Emanuel, Britt, Kaylee, Jian, Iris en Denise zijn de allerbeste sprekers van 300 vmbo-leerlingen uit heel Nederland.
Zinderende debatten
Na in totaal vijftig zinderende debatten tijdens drie debatrondes over een mileutax op vliegtickets, de terugkeer van vluchtelingen en gezond koken als vak op middelbare school was de ‘top 2’ bekend. Het Avincenna College uit Rotterdam en het PENTA College De Oude Maas uit Spijkenisse mochten onder daverend applaus en gejoel plaatsnemen op het podium. Dagvoorzitter Nick Schoemaker maakte vervolgens bekend welke van deze twee scholen de allerbeste was van de dag: het PENTA College was de allerbeste en neemt wel verdiend de wisselbeker naar huis.
VMBO Debattoernooi
Het VMBO Debattoernooi is dé debatcompetitie voor het vmbo en wordt sinds 2007 georganiseerd door het Nederlands Debat Instituut. Voorzitter van de stichting Roderik van Grieken stelt: “De scholieren debatteren met opgelegd standpunt. Dat betekent dus dat hun eigen mening buiten spel staat. Zo leggen we extra nadruk op wát er wordt gezegd in plaats van wie het zegt en staat luisteren naar elkaar centraal. Ook verplaatsen scholieren zich op deze manier beter in het standpunt van een ander. Onmisbare 21e-eeuwse vaardigheden.’’
Actuele thema's
De leerlingen hebben zich verdiept in de onderstaande onderwerpen en zowel voor- als tegenargumenten voorbereid:
- Vliegtickets moeten wereldwijd met extra belasting twee keer zo duur worden gemaakt
- Als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen terug naar hun eigen land
- Gezond koken moet een verplicht vak op de middelbare school worden*
De scholieren weten pas kort voor elke debatronde of zij voor- of tegenstander van de stelling zijn. Ook volgde op de dag zelf een actuele improvisatiestelling*, die de teams extra uitdaagt zich ter plekke in twintig minuten voor te bereiden voor het debat.
Kritische denkvaardigheid
De missie van het Nederlands Debat Instituut is om de nieuwe generatie te ontwikkelen in mondelinge taalvaardigheid en kritische denkvaardigheid. Met succes, elk jaar neemt de achterban toe: bij de start van de organisatie achttien jaar geleden werd op scholen niet of nauwelijks gedebatteerd, maar inmiddels is debatteren als lesmethode erkend en gevierd door docenten, leerlingen en wetenschappers. Scholen omarmen ons initiatief als onderdeel van spreekvaardigheid (Nederlands) of burgerschap (Maatschappijleer). Jaarlijks doen meer dan 500 scholen met de debatactiviteiten van het Nederlands Debat Instituut mee.