Hoe ga je als docent om met een leerling die in complotten gelooft? Wat moet je (niet) doen, wat zeg je terug? De Anne Frank Stichting en Stichting School & Veiligheid hebben gezamenlijk een brochure gemaakt voor docenten voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs met praktische tips en suggesties rond het thema complotdenken.
Neem leerling serieus
Veel docenten worstelen met leerlingen die denken in complotten. Een uitlating of opvatting van een leerling kan een les helemaal op z’n kop zetten. Hij of zij komt met een verhaal of idee uit de hoek dat haaks staat op het wereldbeeld en de waarneming van de docent voor de klas.
Centraal uitgangspunt van de brochure is de notie dat docenten leerlingen die in complotten geloven serieus moeten nemen. Weerleggen of onderuithalen van een complotconstruct met alleen feitelijke tegeninformatie werkt contraproductief. Beter is het om samen met leerlingen op zoek te gaan naar waarheidsvinding en daarbij open en nieuwsgierig te zijn.
Complotten in de klas
De brochure annex tooltit ‘Complotten in de klas’ biedt inzicht in het denken in complotten en bevat praktische tips en suggesties hoe leerkrachten zich in de klas het beste kunnen opstellen. Docenten kunnen de brochure aanvragen bij de Anne Frank Stichting en Stichting School & Veiligheid en kunnen de brochure (pdf) ook downloaden via www.annefrank.org/educatie