Zorgen dat elk kind aan het eind van de basisschool functioneel taalvaardig is. Alle leerlingen dus voorbereiden op het vervolgonderwijs en op hun deelname aan de maatschappij. Bijdragen aan ieders unieke groei en succes. Dàt is de doelstelling van Pit, de nieuwe taal- en spellingsmethode van ThiemeMeulenhoff voor groep 4 t/m 8. Hoe? Met het Pit-principe!
Hoe staat het taalonderwijs er nu voor?
Het taalonderwijs in Nederland staat voor een aantal grote uitdagingen. Dat blijkt onder meer uit De staat van het onderwijs 2021. In dit rapport van de Inspectie van het Onderwijs staan de volgende conclusies over taal- en spellingonderwijs:
• De taalvaardigheid – onderverdeeld in de taaldomeinen schrijven, gesprekken, spreken, luisteren, taalverzorging (spelling valt daaronder) en lezen - zou aan het eind van de basisschool minimaal op niveau 1F moeten zitten. Voor lezen, taalverzorging en mondelinge taalvaardigheid behaalt 85% niveau 1F.
• Niveau 1S (gelijk aan 2F) zou voor 65 procent haalbaar moeten zijn. Deze ambitie wordt alleen voor lezen bereikt. Bij de andere taaldomeinen ligt het niveau daaronder (taalverzorging), ver eronder (mondelinge taal) en heel ver eronder (schrijfvaardigheid).
• In het taaldomein ‘schrijven’ behaalt slechts 73 procent niveau 1F; slechts 28 procent haalt niveau S1.
• In het basisonderwijs is niet genoeg zicht op het leerproces. Leerlingen kunnen hun eigen leerproces niet voldoende zelf (bij)sturen;
• 25 procent van de middelbare scholieren heeft problemen met taal en spelling, van ontleden, stellen en zinsdelen benoemen tot het spellen van werk- en niet-werkwoorden.
De conclusie in het rapport is dan ook: ‘Het onderwijs zorgt ervoor dat de meeste leerlingen het fundamentele niveau beheersen, maar slaagt er te weinig in om de potentie van leerlingen ten volle te benutten.’
Aanbevelingen
Staat van het Onderwijs 2021 geeft basisscholen drie belangrijke aanbevelingen:
1. Werk toe naar het streefniveau 1S, niet alleen naar 1F.
2. Zorg dat leerstof beklijft.
3. Werk doelgericht en zorg voor eigenaarschap bij leerlingen en leerkrachten.
Alida Oppers, inspecteur-generaal van het Onderwijs bij de Inspectie van het Onderwijs, roept daarbij op om:
• niet zozeer méér te doen, maar te doen wat belangrijk is;
• te durven kiezen voor basisvaardigheden en kansen voor alle leerlingen;
• gebruik te maken van beproefde aanpakken.
Wat zeggen leerkrachten?
ThiemeMeulenhoff heeft zelf ook onderzoek gedaan onder leerkrachten. In dit onderzoek kwam naar voren dat:
• leerkrachten vaak onvoldoende tijd hebben om genoeg aandacht te besteden aan taalonderwijs. Ze ervaren enorme tijdsdruk;
• leerdoelen in lesmethodes niet altijd benoemd worden waardoor leerlingen niet precies weten wat ze moeten beheersen en leerkrachten niet goed de voortgang kunnen volgen;
• leerkrachten vinden dat er in de lesmethoden vaak onvoldoende tijd is om taalvaardigheden goed in te oefenen.
Pit, de nieuwe aanpak!
ThiemeMeulenhoff presenteert met de nieuwe methode Pit een moderne, doelgerichte aanpak voor taal en spelling.
Pit focust op het kernvak taal en specifieker op de kern van taal en spelling, namelijk op kennis en vaardigheden nodig voor communicatie in en buiten school.
Pit zorgt voor een breed aanbod van doelen op zowel fundamenteel niveau als F2-niveau en hoger.
Pit biedt in alle materialen veel - en goed doordachte - ‘opportunity to learn’. De leerling wordt op ieder niveau uitgedaagd tot het maximaal haalbare.
Pit heeft een brede schrijfdidactiek die uitgaat van een stapsgewijze, procesmatige aanpak waarbij geleerd wordt van goede voorbeelden.
In Pit hebben leerlingen ‘eigenaarschap’ over hun leerproces.
Hoe dit verwezenlijkt wordt? Met het Pit-principe!
Het Pit-principe
Pit staat voor:
Planmatig, Interactief leren, gericht op Transfer.
PLANMATIG: doelen bereiken via een stappenplan
en dus een heldere opbouw leerlijnen
INTERACTIEF LEREN met het Directe Instructie-model voor uitvoerend of strategisch handelen
TRANSFER: toepassing van geleerde kennis en vaardigheden binnen en buiten de methode.
Planmatig omdat niet alleen de F1 maar ook de streefdoelen ruimschoots in het aanbod zijn verwezenlijkt. Daarnaast besteedt Pit expliciet aandacht aan
de ontwikkeling van de 21e-eeuwse vaardigheden.
Interactief leren met het DI-model, zorgt voor een goede begeleiding van de leerkracht als coach en
voor leerlingen die van elkaar leren, met reflectie op
het leerproces als vast onderdeel.
Transfer staat voor de overdracht van kennis en geleerde vaardigheden naar authentieke communicatie, niet alleen in, maar ook buiten de methode.
Zo zorgt het Pit-principe ervoor dat elke leerling groei en succes ervaart op weg naar functionele taalvaardigheid aan het eind van de basisschool. En tot slot: Pit staat ook voor Plezier in Taal! Plezier en motivatie spelen een belangrijke rol bij het leren. Naast gevarieerde werkvormen, aansprekende verhalen en instructiefilmpjes besteed Pit elke week aandacht aan bewegend en spelend leren.
Met Pit kies je voor:
• efficiënt, doelgericht en functioneel taal- en spellingonderwijs
• proces- en productgericht onderwijs met (situationeel) authentieke taaltaken
• herhaling, verrijking en verbreding, maar ook uitdaging en inspiratie
• woordenschatuitbreiding in alle lessen, in en zelfstandig buiten de methode
• de mogelijkheid te differentiëren qua aanpak, tijd en aanbod.
Op de hoogte blijven? www.thiememeulenhoff.nl/pit
Dit artikel is verschenen in PrimaOnderwijs nr. 2 'Het onderwijs van de toekomst'.
Reacties