The Gravity Challenge is een nationale klassencompetitie voor natuurkunde leerlingen in het voortgezet onderwijs. Tijdens deze competitie leren de leerlingen alles over zwaartekracht en de mogelijkheden van de iPad. Het draait hierbij om samenwerken, digitale vaardigheden en creativiteit. Het project is een initiatief van Apple en Centralpoint.
Digitaal werkstuk
Tijdens The Gravity Challenge gaan leerlingen aan de slag met een digitaal werkstuk over zwaartekracht, in de vorm van een clip of iMovie video. Alle deelnemende klassen ontvangen een gravitykit met experimenten ter inspiratie. The Gravity Challenge is onderdeel van het ‘Digitaliseren kun je Leren’-concept van Centralpoint.
Workshop in de Apple Store
Uit alle scholen worden drie finalisten gekozen die met de klas op bezoek gaan bij de Apple Store in Amsterdam, daar kunnen zij al hun vragen stellen krijgen ze een workshop ‘iedereen is creatief’. Aan het eind van de trip wordt de winnaar bekend gemaakt en gaat deze klas zelf zwaartekracht ervaren.
Ontwikkeling digitale vaardigheden
Scholengemeenschap ISG Arcus is vanaf de start betrokken bij ‘Digitaliseren kun je leren’ en neemt ook deel aan The Gravity Challenge: “Door deel te nemen aan The Gravity Challenge gaan onze leraren op een andere manier lesgeven, we zijn ervan overtuigd dat deze competitie bijdraagt aan de verdere ontwikkeling van de digitale vaardigheden van de docenten en leerlingen. Na geschiedenis richt het nieuwe project van Centralpoint zich op Natuurkunde, gezien onze ervaringen tijdens het eerste project, hebben we direct onze deelname bevestigd”, aldus Kees Hoogvorst - Rector ISG Arcus.
Aanmelden
Scholen en klassen kunnen zich aanmelden via de website van The Gravity Challenge.