In het Science Museum NEMO is een expositie opgezet die de bezoeker meeneemt naar 2030. Met een ‘tijdmachine’ wordt de bezoeker naar de toekomst getransporteerd en eenmaal in 2030 geeft een futurist een rondleiding langs beroepen die inmiddels fundamenteel anders zijn geworden.
Weinig aandacht voor digitale vaardigheden
Volgens de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) verandert één op de drie beroepen ingrijpend de komende jaren. Uit onderzoek van Kennisnet blijkt dat weinig scholen aandacht besteden aan het aanleren van digitale vaardigheden. Zo zal het werk van een verpleegster er heel anders uitzien anno 2030. Niet omdat mensen geen zorg meer nodig hebben, maar omdat artsen en verpleegkundigen steeds meer online contact hebben met hun patiënten. Maar ook de ‘boer’; drones en robots zullen het werk overnemen, de boer wordt een techneut die op afstand zijn boerderij zal organiseren.
Digitaal onderwijs
Dit is de reden waarom VodafoneZiggo de aandacht wil vestigen op digitaal onderwijs. Pas in 2021 wordt digitaal onderwijs onderdeel van het lesprogramma van basisscholen en middelbare scholen (curriculum.nu). Veel te laat, volgens Marieke Dekker: ‘Als directielid van VodafoneZiggo zie ik dagelijks wat voor impact digitalisering heeft op de arbeidsmarkt. Het huidige onderwijs biedt daarbij onvoldoende ondersteuning. Daardoor ontstaat er een kloof tussen wat kinderen leren en wat toekomstige werkgevers van hen verwachten. Kinderen moeten nu digitaal vaardiger worden, anders zitten wij allemaal straks met een groot probleem.’
Online Masters
VodafoneZiggo ontwikkelde in 2017 het online lesprogramma Online Masters. Het programma is gratis beschikbaar voor scholen en ouders om zelf aan de slag te gaan met digitaal onderwijs. Meld je hier aan en ontvang een mail als het lesprogramma beschikbaar is.