Gemiddeld heeft een op de vijf leerlingen in de klas een scheiding meegemaakt of zit er middenin. Maar veel van die kinderen vinden het moeilijk om erover te praten, omdat ze er emotioneel van worden, zich ervoor schamen of loyaal zijn aan hun ouders.
De makers van Los het op – Een openhartig spel hebben dertig kinderen en jongeren gesproken van wie de ouders uit elkaar zijn. Die gesprekken hebben ze vervolgens gebruikt om de zes fictieve karakters in het spel tot leven te wekken. De keuze voor fictieve verhalen is bewust: leerlingen kunnen zich daardoor inleven in de personages van het spel, zonder dat ze zelf op hun thuissituatie worden aangesproken of erover hoeven te vertellen.
Leerlingen in groep 6, 7 en 8 worden in Los het op uitgedaagd om in groepjes de problemen van hun personage te helpen oplossen.
Impact van scheiden
Los het op is niet alleen geschikt voor kinderen van gescheiden ouders, maar ook voor hun vrienden, vriendinnen en klasgenoten. Leerlingen ontdekken door het spel welke impact een scheiding kan hebben, hoe je iemand steunt die het meemaakt, hoe je kunt praten over dingen die je moeilijk vindt en hoe je hulp kunt vragen. Door het spel te spelen leren leerlingen zich in te leven in anderen, probleemoplossend te denken en relationele vaardigheden in te zetten en gebruiken.
Positieve sfeer in de klas
Conny Notebomer is intern begeleider op de CBS Johannes Looijenga school in Surhuizum. Ze testte het spel in een bovenbouwklas en was verrast over de uitwerking die het spel had op de groep. ‘Tijdens het spelen werden veel onderwerpen besproken’, vertelt ze, ‘en er was veel vertrouwen bij de leerlingen onderling. Opvallend was de ontdekking dat er best veel kinderen met verdriet rondliepen zonder dat wij dat wisten. Leerlingen gaven aan dat ze het fijn vonden om zo open te kunnen spreken en ze voelden zich veilig in deze setting.’
De sfeer in de groep is volgens de groepsleerkracht positief veranderd na het spelen van het spel. ‘Ze zijn zich allemaal meer bewust van het verdriet van sommige leerlingen, in welke vorm dan ook. En ze voelen zich als groep meer verantwoordelijk voor elkaar.’
Verwerken in eigen tempo
In de handleiding die bij het spel wordt geleverd, staan tips en handvatten voor hoe je tijdens en na het spelen van Los het op om kunt gaan met leerlingen die een scheiding meemaken. Pubercoach Meta Herman de Groot noemt bijvoorbeeld hoe belangrijk het is dat een kind zich gehoord en gezien voelt – en dat gaat verder dan eenmalig interesse tonen. Ze raadt aan om eens in de zoveel tijd aan leerlingen te vragen hoe het thuis gaat.
Tegelijkertijd vindt Meta dat je moet oppassen dat je de scheiding niet uitvergroot. ‘Het is balanceren tussen een kind wat extra aandacht schenken en het niet te groot maken of te vaak benoemen. Sommige kinderen willen hun omgeving nog niet over de scheiding vertellen en op school of bij vrienden even niet aan de scheiding denken. Of ze zijn er nog niet aan toe dat hun omgeving iets van de scheiding vindt. Respecteer dat. Kinderen verwerken een scheiding in hun eigen tempo.’
Los het op – Een openhartig spel is tot stand gekomen in samenwerking met het platform Scheiden zonder Schade van de ministeries Justitie en Veiligheid en Volksgezondheid, Welzijn en Sport, in partnerschap met de Vereniging Nederlandse Gemeenten.
Speciaal voor lezers van PrimaOnderwijs mogen wij 3 exemplaren weggeven van Los het op – Een openhartig spel. Wil je kans maken? Stuur een mail met jouw motivatie naar . Op donderdag 30 september brengen we de winnaars per mail op de hoogte.
Kun je niet wachten om met het spel aan de slag te gaan? Bestel het spel nu via onderwijsinformatie.nl/loshetop
Dit artikel is afkomstig uit PrimaOnderwijs nr.1 'Trek alles uit de boekenkast'.
Reacties