Het Nationaal Programma Onderwijs van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap stelt scholen in staat leerlingen te helpen die als gevolg van de coronamaatregelen in de problemen zijn geraakt. Schoolorganisaties hebben het NPO voortvarend opgepakt en zijn goed op weg met de implementatie ervan. Zij kiezen, zo blijkt uit de eerste voortgangsrapportage, in de uitvoering van hun NPO-plannen voor een duurzame verbetering van de onderwijskwaliteit.
Voor veel scholen ligt de focus op het werken aan de basisvaardigheden. Terecht, want bij een te grote groep leerlingen is het beheersingsniveau van taalvaardigheid, rekenvaardigheid en maatschappelijke competenties onvoldoende. Al voor de coronacrisis kon ruim een kwart (27%) van de leerlingen in het basisonderwijs niet schrijven op het afgesproken minimale basisniveau. Zorgwekkend, want deze leerlingen lopen het risico om uiteindelijk laaggeletterd of -gecijferd het onderwijs te verlaten.
Ongeveer de helft van de scholen verwacht bij de uitvoering van het NPO tegen knelpunten aan te lopen. Ze noemen de bekende problemen: personeelstekort in combinatie met de tijdelijkheid van het programma. Om te zorgen dat taalvaardigheid, rekenvaardigheid en ook maatschappelijke competenties voor iedere leerling of student vanzelfsprekend zijn, moet hier doelgericht op ingezet worden. Dat betekent niet meer doen, maar juist focussen op wat het belangrijkst is.
En daar biedt Lexima oplossingen. Met verschillende educatieve software-interventies werken leerlingen actief en gestructureerd, op hun eigen niveau en in hun eigen tempo aan hun uitdagingen. De software sluit aan bij de onderwijsbehoefte van de individuele leerling. Veel programma’s zijn buiten de reguliere lestijd in te zetten en kunnen ook thuis worden gebruikt. Voor elke fase in de schoolloopbaan zijn oplossingen beschikbaar die passen bij de ondersteuningsbehoefte van de leerling. Hierdoor vormt de inzet geen extra belasting van de leerkracht.
Bekijk de toegevoegde waarde en impact van de verschillende interventieprogramma’s op www.lexima.nl/nationaal-programma-onderwijs
Reacties