Foto: Jongeren presenteren veilige spoorwegovergang op Eureka!Cup 2016 © Stichting Techniekpromotie
Zo’n 1000 leerlingen reizen woensdag 10 mei af naar het Nationaal Militair Museum in Soest voor de Eureka!Day, de finaledag van de landelijke technologiewedstrijd Eureka!Cup.
Eureka!Cup
Het Ministerie van Defensie, ProRail, Huijbregts Groep, Platform WOW, Universiteit Twente en Heutink hebben leerlingen voor dit programma gevraagd om innovatieve oplossingen te bedenken voor technologische vraagstukken. De Eureka!Cup is een programma van Stichting Techniekpromotie om jongeren enthousiast te maken voor wetenschap & technologie.
10.000 leerlingen bezig met techniek
Bijna 10.000 leerlingen uit de onderbouw van havo en vwo bogen zich over de opdrachten. Zo mochten zij voor de Huijbregts Groep het etiket van de toekomst ontwerpen en een interactief prototype bouwen. Voor Heutink bedachten zij slimme manieren om LEGO®-sets samen te stellen zonder dat er stukjes in de dozen ontbreken. Zij ontwikkelden voor het Ministerie van Defensie een systeem dat als communicatiemiddel kan worden gebruikt tussen militairen en de lokale bevolking in een missiegebied. ProRail daagde leerlingen uit om het station van de toekomst te bouwen waar niemand ooit nog moet wachten. Platform WOW liet de teams een kruispunt ontwerpen waar volledig zelfrijdend verkeer veilig samengaat met fietsers en voetgangers. Voor de Universiteit Twente ontwierpen leerlingen chirurgische tools voor in de operatiekamer. Voor alle opdrachten deden de teams uitgebreid onderzoek en bouwden zij een prototype.
Eureka!Day
750 leerlingen (210 teams van 61 unieke scholen) staan op de Eureka!Day waar alle slimme innovaties te zien zijn. Voor een professionele jury (werkzaam bij de opdrachtgevers) worden de prototypes aan de ultieme test onderworpen. Ook wordt het ontwerpproces en het teamwork door de jury onder de loep genomen. De winnaars gaan naar huis met een trofee en de opdrachtgevers stellen nog een prijs voor de winnende teams ter beschikking.
'Frisse inzichten en slimme innovaties'
Brigitte van Helden, directeur Stichting Techniekpromotie: “Tijdens de Eureka!Cup ervaren we dat leerlingen het ontzettend leuk vinden om voor een echt bedrijf of organisatie aan het werk te zijn. Hun frisse inzichten en slimme innovaties worden door de professionals heel goed ontvangen. Door leerlingen en scholen via educatieve programma’s samen te brengen met het bedrijfsleven en de overheid, bouwen we aan een gemeenschappelijk doel: technologie verankeren in het lesprogramma en jongeren stimuleren om voor een bèta-opleiding te kiezen.”