Kinderen die op school meerdere keren per week en gedurende een lange tijd beweegprogramma's volgen, presteren beter met rekenen en wiskunde. Dit blijkt uit een literatuurstudie uitgevoerd door de afdeling sociale geneeskunde van Amsterdam UMC, locatie VUmc samen met 12 internationale experts.

Onderzoeker Amika Singh: "Programma's blijken pas effectief als ze over een langere periode en op intensieve wijze worden aangeboden. Daarom pleiten wij voor meer investeringen van de overheid om dit ook mogelijk te maken." Singh en haar collega's publiceerden in het toonaangevende vaktijdschrift British Journal of Sports Medicine.

Positief effect voor rekenen

De onderzoekers zagen geen overtuigend bewijs voor een positief effect van beweegprogramma's op cognitieve prestaties en algemene schoolprestaties. Wel zagen zij bij kinderen een positieve uitschieter voor rekenen en wiskunde op scholen die langdurig en meerdere malen per week beweegprogramma's aanboden. Het ging meestal om programma's die 2 tot 3 jaar liepen en waarbij de kinderen tussen de 3 en 5 keer per week intensief bewogen.

Lange adem

In veel van de andere beweegprogramma's die onderzocht zijn, bewogen kinderen minder vaak en werden de effecten na een kortere periode - bijvoorbeeld 3 maanden - gemeten. De onderzoekers adviseren daarom overheid, onderwijs, onderzoek en subsidieverstrekkers om te investeren in langer lopend onderzoek naar de effecten van meer bewegen op schoolprestaties. Singh: "De huidige aandacht voor het belang van bewegen in het onderwijs is terecht. Naast de positieve effecten op gezondheid lijken langdurig uitgevoerde beweegprogramma's ook tot betere rekenprestaties te leiden."

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

 

Reacties niet mogelijk

Gerelateerde artikelen

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Ontvang één keer per week de nieuwste artikelen van PrimaOnderwijs in je mail!



Privacy Statement is van toepassing

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid Dit veld is niet ingevuld De ingevulde tekst is te kort De ingevulde tekst is te lang