Kinderen die op school meerdere keren per week en gedurende een lange tijd beweegprogramma's volgen, presteren beter met rekenen en wiskunde. Dit blijkt uit een literatuurstudie uitgevoerd door de afdeling sociale geneeskunde van Amsterdam UMC, locatie VUmc samen met 12 internationale experts.
Onderzoeker Amika Singh: "Programma's blijken pas effectief als ze over een langere periode en op intensieve wijze worden aangeboden. Daarom pleiten wij voor meer investeringen van de overheid om dit ook mogelijk te maken." Singh en haar collega's publiceerden in het toonaangevende vaktijdschrift British Journal of Sports Medicine.
Positief effect voor rekenen
De onderzoekers zagen geen overtuigend bewijs voor een positief effect van beweegprogramma's op cognitieve prestaties en algemene schoolprestaties. Wel zagen zij bij kinderen een positieve uitschieter voor rekenen en wiskunde op scholen die langdurig en meerdere malen per week beweegprogramma's aanboden. Het ging meestal om programma's die 2 tot 3 jaar liepen en waarbij de kinderen tussen de 3 en 5 keer per week intensief bewogen.
Lange adem
In veel van de andere beweegprogramma's die onderzocht zijn, bewogen kinderen minder vaak en werden de effecten na een kortere periode - bijvoorbeeld 3 maanden - gemeten. De onderzoekers adviseren daarom overheid, onderwijs, onderzoek en subsidieverstrekkers om te investeren in langer lopend onderzoek naar de effecten van meer bewegen op schoolprestaties. Singh: "De huidige aandacht voor het belang van bewegen in het onderwijs is terecht. Naast de positieve effecten op gezondheid lijken langdurig uitgevoerde beweegprogramma's ook tot betere rekenprestaties te leiden."