De band die een leerkracht met zijn of haar leerlingen opbouwt, is bepalend voor het gedrag van leerlingen. Leerlingen willen zich bijzonder voelen en hopen dat docenten interesse in hun tonen. Zowel op persoonlijk gebied als in de klas als geheel. In de Gouden Weken is het noodzakelijk om te investeren in het kennismaken. Een combinatie van verschillende activiteiten, waar ook jij als leraar aan mee kunt doen, helpt je om je klas beter te leren kennen.
1. Ontvang je leerlingen persoonlijk
Met een persoonlijke begroeting aan de klaslokaaldeur begin je jouw les gelijk goed! Groet de leerlingen persoonlijk bij naam, met een handdruk (of tijdens corona een elleboog- of voetentik) en probeer ze in de ogen te kijken. Je kunt al een heleboel leren van iemands begroeting.
2. Kennismakingsbingo
Maak een bingovel met 20 hokjes. Vul bij elk hokje een eigenschap in, zoals ‘Houdt van sporten’ of ‘Lust geen spruitjes’. Geef elke leerling een bingovel. Laat iedereen rondlopen in de klas. Zij gaan opzoek naar een match voor elk hokje. Hun eigen naam mogen ze niet noteren. Is elk hokje vol? Dan hebben ze bingo! Dit is een speelse manier om met elkaar kennis te maken.
3. Speeddaten
Knip oude spelkaarten in tweeën. Elke leerling geef je een halve kaart. Laat iedereen rondlopen en elkaars wederhelft opzoeken. Zodra ze elkaar gevonden hebben, geef je ze een minuut te tijd om met elkaar te praten. Daarna volgt een (fluit)signaal en laat je ze wederom naar elkaar zoeken. Je kunt van te voren bakjes maken met vragen of de leerlingen gespreksonderwerpen aanreiken.
4. Elkaar leren kennen met de strandbal
Ter voorbereiding verdeel je een strandbal in vlakken. In elke vlak schrijf je een vraag. Ga met je leerlingen in een kring staan. Een leerling gooit de bal naar een andere leerling en de eerste vraag die de leerling opmerkt, gaat hij/zij beantwoorden. Vervolgens gooit deze leerling de bal weer naar een andere leerling.
5. Samen eten
Organiseer een ontbijt of lunch waarbij iedereen zijn/haar persoonlijke maaltijd meeneemt. Vóór het opeten kun je klassikaal bespreken waarom diegene voor een speciale maaltijd gekozen heeft. Dit kan bijzondere en authentieke verhalen opleveren!
Weinig tijd als vakdocent
Als vakdocent heb je misschien weinig tijd om je leerlingen te leren kennen. Toch is dit ook van belang. Met onderstaande tips kun je toch werken aan je band met je leerlingen.
6. In groepsverband werken
Laat de leerlingen de eerste weken vaak in groepsverband aan opdrachten werken. Jij kan rondlopen en af en toe aansluiten bij groepjes om de leerlingen beter te leren kennen.
7. Logboek met bijzonderheden
Probeer af en toe persoonlijke vragen te stellen aan leerlingen. Dit kan al iets kleins zijn zoals ‘Hoe was je weekend’ of ‘Hoe gaat het met voetballen?’. Leerlingen zullen dit waarderen. Als geheugensteuntje kun je per klas een klein logboek bijhouden met de bijzonderheden van elke klas.