‘We bleken een taalzwakke school te zijn’, vertelt Anja van der Plas, intern begeleider van groep 5 tot en met 8 van de Oranjeschool in Katwijk. Samen met Willem Kuijt, de enthousiaste leerkracht van groep 7, zoomt Anja in op de ontwikkelingen in de school rond begrijpend lezen met Nieuwsbegrip. Rick van Dijk, innovatieadviseur en trainer bij de CED-Groep, begeleidde de gedreven Oranjeschool in hun proces naar betere resultaten met een doelgerichte training en klassenconsultaties. Een mooi gesprek over innovatieve methodes, meesterlijke leerkrachten en zelfstandige leerlingen.
De kracht van actualiteit
De eerdere methode waar de Oranjeschool mee werkte was saai en gedateerd. Vier jaar geleden stapte de school dan ook over op Nieuwsbegrip. ‘Alles word je aangereikt. Het zijn aantrekkelijke, actuele lessen. Als je door de hele school hetzelfde doet, dan heb je kans dat er thuis ook meer gesprekken over komen. De kinderen zien het onderwerp tegelijkertijd in het nieuws, en zo beklijft het veel meer dan een les uit een boek’, licht Anja toe. Toen Nieuwsbegrip Goud werd geïntroduceerd, koos de school ervoor hun zilveren licentie in te wisselen. Willem had hier een grote stem in. ‘De kinderen kunnen alles gewoon op de computer invullen. Dit scheelt veel tijd en papier én ze vinden het leuk. De methode brengt de kinderen stap voor stap door de basislessen en de online toetsen. De resultaten zie ik met een klik op de knop. Begrijpend lezen is een belangrijk vak. Als we betere resultaten willen, moeten we álles uit de methode halen.’
Iedere kans grijpen
Om het begrijpend lezen een impuls te geven, volgde een deel van het team vorig jaar een opfristraining bij Rick van Dijk. Hoe zet je Nieuwsbegrip nu echt goed in, hoe differentieer je handig, en hoe model je effectief? Anja: ‘Wat ik heel goed vond is dat Rick meteen de praktijk koppelde aan de training. De klas werd meteen in de goede groepen verdeeld tijdens de bijeenkomst. Dit geeft echt een voorsprong als het team weer overgaat tot de orde van de dag.’ Om de ingezette lijn goed vast te houden en om de puntjes op de i te zetten, is Rick aansluitend gevraagd om klassenconsultaties te doen. Anja: ’Dat was echt fijn. Na de klassenconsultatie had Rick met iedere leerkracht een persoonlijk gesprek en stuurde hij een verslag met persoonlijke actiepunten. Nu organiseren we zelf onderlinge consultaties.’
Sinds twee jaar ligt binnen de aanpak van Nieuwsbegrip de focus op het actief lezen van de tekst. Willem: ‘Kinderen gaan in groepjes aan de slag en hebben rollen, zoals de rol van voorzitter en van vragensteller. Dat is ook echt het doel van de les: actief kunnen lezen in een groepje. Rick observeerde mij en gaf me terug wat goed gaat en wat beter kan. De methode geeft heel duidelijk aan hoe je de les kunt geven, maar je kunt toch zelf dingen over het hoofd zien. Bijvoorbeeld: begrijpen de kinderen goed genoeg wat er nu precies van hen wordt verwacht in de groepjes? Dat was ook de tip die ik kreeg: ga meer in op de rollen. Doe het zelf voor in de klas, zodat de kinderen meer kennismaken met de verschillende rollen. Je kunt het niet echt verkeerd doen, maar je kunt wel mooie kansen laten liggen.’
Reacties