19 April is het de Landelijke Dag tegen Pesten. Deze dag wordt extra aandacht besteed aan het stoppen met pesten. Pesten komt nog steeds te vaak voor, misschien ook wel in jouw klas. Uit onderzoek blijkt dat het hoogtepunt van het aantal pestgevallen ligt bij 9-14 jarigen. In het primair en voortgezet onderwijs heb je hier dus het meeste mee te maken. Maar hoe herken je pestgedrag en hoe pak je dit aan?
Hoe herken je pestgedrag?
- Een signaal van pestgedrag kan zijn dat een kind als laatste gekozen wordt met gym, of het vormen van groepjes. Alle kinderen hebben gelijk een partner en niemand wil met deze leerling
- Een leerling is vaak afwezig, niet op school
- Een leerling presteert slechter, er zijn slechtere schoolresultaten
- Een leerling zit vaak alleen, in de klas of in de pauze
Welke vormen van pesten zijn er?
- Pestgedrag kan fysiek zijn, denk aan een klein duwtje, een kopstoot of soms zelfs een klap
- Pesten kan ook verbaal, een kind uitschelden, uitlachen, flauwe opmerkingen maken of roddelen
- Non-verbaal, een lelijke blik geven of met de ogen rollen
Hoe pak je pestgedrag aan?
Maak goede regels, pestprotocol
Door regels vast te stellen en deze duidelijk aan te geven, zijn kinderen bewuster van wat wel en niet kan. Als je daar dan ook consequenties aan hangt worden kinderen bewuster van hun daden.
Zorg voor een vertrouwenspersoon
Soms durven kinderen niet direct naar hun eigen docent of ouders toe te gaan. Maar vinden ze het toch fijn om met iemand te praten, daarvoor is er een vertrouwenspersoon. Maak dit bespreekbaar zodat kinderen daar sneller op durven af te stappen.
Praat met collega’s
Merken zij iets van pestgedrag in de klas, en hoe gaan zij daar mee om? Door het hierover te hebben met collega’s word je bewuster van het pesten.
Bespreek dit in de klas
Vraag naar eigen ervaringen van kinderen, zo kun je er over praten. Het kan voor leerlingen erg fijn zijn soms even hun hart te kunnen luchten. Als je dit bespreekbaar maakt in de klas kan dat een goede invloed hebben op de bewustwording.
Ga met ouders in gesprek
Merk je iets van pestgedrag op, dan is het belangrijk hier gelijk melding van te maken. Vraag de ouders van het kind dat gepest word op gesprek, vertel wat je opmerkt en praat er samen over. Ook met de ouders van de pester is het belangrijk te spreken, pesten kan ook ontstaan door de thuissituatie of de omgeving. Dit bespreken kan erg goed zijn.
Ga met leerlingen in gesprek
Na aanleiding van het gesprek met de ouders is het belangrijk dit gesprek ook met de leerling in kwestie te voeren. Vraag aan de pester waarom hij/zij dit doet en hoe hij/zij het zou vinden als dit zou gebeuren bij hem/haar. Ook met de gepeste leerling is het belangrijk te praten, wat kan je voor diegene doen? Wilt hij/zij hulp, hoe pak je dit aan? Belangrijk om ook daar over te praten
Heb jij hier al eens mee te maken gehad en heb jij advies? Deel het in de reacties
Reacties