Foto: Vera Duivenvoorden
Groep 8B van RKBS De Paradijsvogel uit Den Haag mag zich de ‘Meest mediawijze klas van Nederland’ noemen. De klas streed samen met duizenden klassen om de felbegeerde titel tijdens de negende editie van MediaMasters: Nederlands grootste mediawijsheidproject voor groep 7 en 8.
Serious game
Nadat duizenden klassen een week lang mediawijze vragen en opdrachten hadden gemaakt zowel in de klas als thuis, bleek de Haagse klas de meeste bits (punten) te hebben gescoord en daarmee de spannende serious game het best te hebben doorlopen. ''De leerlingen vonden het superspannend en we zijn enorm trots dat we hebben gewonnen!'', aldus leerkracht Annemiek Osthoff.
Groep 8C van KDBS Het Tangram uit Rotterdam pakte de 2e plek en Groep 7 van de Groen van Prinstererschool uit Spakenburg eindigde als 3e.
Meeste mediawijze klas in het speciaal basisonderwijs
MediaMasters werd ook gespeeld in het speciaal onderwijs en het speciaal basisonderwijs. Alle clusters konden meedoen waaronder ook dove of slechthorende kinderen uit cluster 2. Speciaal voor hen waren de filmafleveringen tijdens de Week van de Mediawijsheid ondersteund met gebarentaal en ondertiteling. Groep 7 van de Kentalis Professor Huizingschool uit Enschede werd de winnaar van het klassement speciaal onderwijs.
Landelijke spelresultaten
Uit de landelijke spelresultaten blijkt dat de leerlingen het best scoren op het herkennen van online pesten. Ook weten veel leerlingen wat grooming inhoudt en welke trucjes hierbij worden toegepast, zoals het gebruik van nepprofielen en hoe deze kunnen worden herkend. Landelijk scoren de leerlingen het slechtst op het herkennen van reclametechnieken en de symptomen van gameverslaving. Verder blijkt uit de stellingen die duizenden leerlingen hebben ingevuld over het eigen mediagedrag dat meer dan 80% van de leerlingen aangeeft zijn of haar vrienden beter te kennen door het gebruik van sociale media. Daarnaast geeft 72% van leerlingen aan dat zij makkelijk 24 uur zonder telefoon, internet en sociale media zouden kunnen.
Week van de Mediawijsheid
Door het spelen van MediaMasters hebben leerlingen door heel Nederland basiskennis opgebouwd over mediawijsheid. Tijdens het spelen van de game gingen zij aan de slag met onderwerpen zoals nepnieuws herkennen, grenzen bepalen in online gedrag, reclametechnieken doorzien en deden ze onderzoek naar nieuwe technologieën. De landelijke wedstrijd van MediaMasters is een vast onderdeel van de Week van de Mediawijsheid.
Bekijk alle winnaars op www.mediamasters.nl