Uit onderzoek blijkt dat jongeren minder vertrouwen hebben in andere mensen dan oudere generaties. In de ‘Dear mom and dad’ campagne ontmoeten kinderen van over de hele wereld elkaar tijdens een CISV-zomerkamp in São Paulo. Hier leren zij dat ze meer met elkaar gemeen hebben dan dat ze zich ooit konden voorstellen.
Dear mom and dad
De campagne Dear mom and dad laat zien wat er gebeurt wanneer kinderen van over de hele wereld een maand lang met elkaar samenleven. Met de campagne zet onafhankelijk reiszoekmachine momondo.nl zich in voor meer tolerantie en respect in de wereld. Tijdens de start van het zomerkamp deelden de kinderen via post hun gevoelens met hun ouders. Twee weken later deden de kinderen dit weer, maar dan om te vertellen over de verschillen met hun internationale kampgenootjes en het begrip wat zij voor hun kampgenootjes hebben gekregen. De woorden die de kinderen hebben opgeschreven, zijn in een film gebruikt om de ontwikkeling van de kinderen vast te leggen.
Slechts 36% vertrouwt meeste mensen
Door technologie is het tegenwoordig heel simpel om met personen over de hele wereld in contact te komen. Toch vertrouwen jongere generaties andere personen minder snel dan oudere generaties. Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek van momondo 'The Value of Travelling'. Slechts 36% van de jongste respondentengroep (18 tot 35 jaar) geeft aan dat de meeste mensen te vertrouwen zijn, in vergelijking met 40% van de 36 tot 55-jarigen en 50% van de 56 tot 65-jarigen. Ondanks deze resultaten laat het onderzoek ook de kracht van reizen zien, want 61% van de ondervraagden gelooft dat er meer tolerantie in de wereld zal zijn wanneer mensen meer zouden reizen.
Tolerantie en respect
'Uit het onderzoek blijkt dat 70% van ons vindt dat tolerantie en respect voor andere mensen, de meest belangrijke waardes zijn die kinderen vanuit huis mee moeten krijgen. Het is daarom heel inspirerend om van kinderen uit het CISV-kamp te horen dat het ontmoeten van, en tijd doorbrengen met kinderen met een andere nationaliteit, hen een beter begrip gaf over andere nationaliteiten en culturen', aldus Ruby Sin-Yien Chung woordvoerster van momondo.nl.
Volgens Rachel Kuck, PhD-kandidaat bij de Universiteit van Michigan en commissielid bij het Educatieprogramma van CISV International: “het is in sommige opzichten makkelijker voor kinderen om vooroordelen te bestrijden, omdat zij in vergelijking met volwassenen meestal nog niet de levenservaring hebben die negatieve assumpties over andere groepen mensen creëren."
Gratis lespakketten
Om deze boodschap verder te verspreiden, zijn twee gratis schoolactiviteiten ontwikkeld. De Engelstalige lespakketten leren kinderen over het belang van wederzijdse tolerantie en respect. In de twee lespakketen, Equally Different en Our Colourful World, krijgen kinderen les over vooroordelen en stereotypes en hoe zij die kunnen verminderen.
Het volledige pakket is hier gratis te downloaden: www.letsopenourworld.com.