Op 24 oktober werden de Cinekid Media Awards 2018 uitgereikt. Het beste digitale mediaproduct voor peuters en kleuters (0-6 jaar) werd ook dit jaar beloond met de Gouden Guppy. De prijs ging naar Luqo Spellenreeks, een spellenplatform dat scholen helpt om leerlingen op een zelfstandige en interactieve manier lesstof bij te brengen. We spreken met René Glas, lid van de vakjury, en Rogier Kauw-A-Tjoe, oprichter van Luqo.

Door mediawijzer.net

Volgens René Glas, universitair docent in nieuwe media en digitale cultuur bij de Universiteit Utrecht, kende de editie van dit jaar met Luqo een bijzondere winnaar. ‘Deze inzending viel ons door de imposante verschijning meteen op en laat zien hoe mooi en divers het veld voor digitale kindermedia is geworden.’ Glas herinnert zich hoe de juryleden zelf veel plezier aan het spellenplatform beleefden. Het speelbord van Luqo biedt, anders dan de meeste digitale media, ook echt een fysieke ervaring. Deelnemers staan om een tafel met het scherm heen en gebruiken onder meer grote gekleurde knoppen om de verschillende spellen te spelen. ‘Het samenwerken en samen uitvinden, de sociale interactie die echt een vereiste is, werkte voor ons als volwassenen al en dus helemaal voor de leerlingen op wie de spellen zijn gericht!’

Beide werelden samen
Rogier Kauw-A-Tjoe is trots op het winnen van de Gouden Guppy. ‘We zijn uiteraard erg blij met de erkenning die we Cinekid en Mediawijzer.net hebben gekregen. De prijs voelt als een prachtige blijk van waardering voor het hele team.’ Kauw-A-Tjoe vertelt dat het idee voor Luqo deels is ontstaan als tegenbeweging op de trend dat steeds meer onderwijsproducten vooral digitaal werden gemaakt. ‘Digitaal biedt enorm veel mogelijkheden, maar tegelijkertijd mis je een heel mooi deel van het leerproces als je alleen maar in je eentje achter een scherm zit. Het sociale aspect, de fysieke interactie. Zo werd het ons doel om een product te maken waarin beide werelden samen konden komen. En waarmee we het onderwijs voor zowel leerlingen als leerkrachten een stukje leuker konden maken.’

Eigen manier en tempo
Volgens de oprichter van Luqo helpt het platform onder meer om leerlingen met verschillende niveaus samen te laten werken. ‘Iedereen leert op z’n eigen manier en eigen tempo. En iedereen heeft sterke en minder sterke kanten. Als je alleen maar klassikaal onderwijst, betekent dit dat veel leerlingen boven of onder hun niveau les krijgen. Dat is zonde. Met ons platform neemt iedereen op z’n eigen niveau deel om elkaar juist sterker te maken. Stel dat je al heel goed met breuken bent en een klasgenootje niet, dan help je elkaar om verder in het spel te kunnen komen. En bij een ander onderwerp, taal bijvoorbeeld, kan het weer precies andersom zijn. Ze zeggen niet voor niets dat je iets pas écht begrijpt als je het aan een ander uit kan leggen. Luqo stimuleert dat soort interacties.’

Veel rek
Kauw-A-Tjoe ziet dat zijn platform helpt om leerkrachten enigszins te ontzien. ‘We weten allemaal dat de werkdruk voor leerkrachten groot is en klassen steeds voller raken. Met Luqo dragen we bij aan het ontlasten van leerkrachten. Zodat ze zich bijvoorbeeld meer kunnen richten op één-op-één-contact terwijl andere kinderen zelfstandig met een Luqo-spel bezig zijn.’ Kauw-A-Tjoe zien Luqo als een platform waar nog heel veel rek in zit. ‘We zijn ooit voor de bovenbouw begonnen met spellen rond onderwerpen als breuken, jeugdliteratuur en wetenschap. De laatste tijd hebben we ons ook op kleuterspellen gericht. Nu die basis eenmaal staat kunnen we doorgroeien, en ons bijvoorbeeld gaan richten op storytelling en op 21e eeuwse vaardigheden.’

Aanvulling op bestaande leerlijn
Volgens Kauw-A-Tjoe is het belangrijk om aansluiting te houden met bestaande leerlijnen. ‘We zijn echt een aanvulling op wat er al in de klas gebeurt. Dat hoeft zich niet tot een bepaalde leeftijdscategorie te beperken: we zien dat onze spellen het ook goed doen in het voortgezet onderwijs en op het MBO. Zo proberen we, in samenwerking met experts en partners uit het onderwijs, door te blijven groeien en een steeds grotere groep kinderen uit te dagen om meer te leren en het beste uit zichzelf te halen.’

Vind meer apps
Wil je meer winnaars zien, neem dan een kijkje op mediawijzer.net. Op het Medialab van Cinekid vind je een veelvoud aan interessante en creatieve apps die de afgelopen jaren nationaal maar ook internationaal naam hebben gemaakt en wellicht geschikt zijn voor jouw klas.

 

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

 

Reacties niet mogelijk

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Ontvang één keer per week de nieuwste artikelen van PrimaOnderwijs in je mail!



Privacy Statement is van toepassing

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid Dit veld is niet ingevuld De ingevulde tekst is te kort De ingevulde tekst is te lang