Leren en plezier combineren
Het leren rekenen is nu nog eenvoudiger met leuke, coole rekenapps. Wiskundige spellen voor kinderen maken het leren en oefenen van wiskundige concepten gemakkelijker en plezierig. MathLand is een van de beste voorbeelden van zo'n app en zit vol met opdrachten die het leren en ontwikkelen van de rekenvaardigheden op een positieve manier stimuleren. Zie ook deze video. Wat is MathLand? De app MathLand is gemaakt door ontwikkelingsstudio Didactoons. Zij ontwikkelen educatieve apps en games die leren en plezier combineren. MathLand is een avontuur dat goed is te gebruiken voor het ontwikkelen en versterken van de rekenkundige vaardigheden. Het is een arcade-achtig spel, waarin veel opdrachten moeten worden opgelost waarbij je moet optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen en negatieve getallen moet gebruiken.
Aan de slag met MathLand
Max is de hoofdrolspeler in het spel. Hij is een piraat die edelstenen heeft gestolen en verschillende obstakels en vallen heeft uitgezet om het voor jou zo moeilijk mogelijk te maken het level op te lossen. Als speler moet je de edelstenen zien terug te vinden door opdrachten op te lossen. Tijdens het maken van deze puzzels krijg je te maken met drijfzand, betoverde papegaaien, lava spuwende vulkanen, puzzels, magische deuren, grappige vleesetende planten, enz. Hierdoor is het elke keer een verrassing wat je allemaal tegenkomt op je route naar het eindpunt.
Hoe werkt MathLand?
Na het starten van de app moet eerst je geboortejaar worden ingevoerd. De opdrachten in de app worden namelijk op basis van je leeftijd berekend. Vervolgens laadt het spel je avatar en krijg je uitleg hoe je precies door het spel moet navigeren, munten moet verzamelen, over objecten moet springen etc. Daarna kom je terecht in een aantrekkelijk en kleurrijk arcadespel met vriendelijk uitziende personages. Het menu is eenvoudig in gebruik. Het spel is alleen niet in het Nederlands. Je moet dus kiezen voor een andere taal. Het is raadzaam om aan het begin van het spel uitleg te geven aan de leerlingen.
Je speelt als piraat Ray die edelstenen moet vinden die piraat Max heeft gestolen. Hiervoor moet je over eilanden lopen en muntstukken oprapen door er overheen te rennen. Ondertussen moet je obstakels overwinnen en elimineren die Max heeft geplaatst. Je komt bommen tegen de je moet ontwijken of vleesetende bloemen.
Je wordt uitgedaagd om optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen te oefenen en de rekensommen op te lossen om verder te kunnen rennen. Door het juiste antwoord te geven, krijg je nieuwe edelstenen. Hoe meer edelstenen, hoe sneller je een niveau voltooit. Je moet bij elke vraag kiezen voor het beste antwoord uit een aantal gegeven antwoorden. Wanneer je een fout antwoord geeft, krijg je de mogelijkheid om het nogmaals in te vullen. Net zolang tot het juiste antwoord is gegeven. Je ziet meteen of het goed of fout is, door de woorden 'good' of 'wrong'.
Het ultieme doel
Tijdens je bezoek op elk eiland, moet je uiteindelijk een grijze man met een baard vinden die een sleutel voor je heeft. Met deze sleutel kan je een deur openen en een schatkist vinden. Wanneer je deze kist opent, komen er juwelen uit die het eiland redden. Je hebt de opdrachten goed vervuld en je kunt door naar het volgende eiland. Elk nieuw eiland wordt een beetje moeilijker dan het vorige, met nieuwe vaardigheden die onderweg worden geïntroduceerd. Het ultieme doel in het spel is om alle eilandenfasen te voltooien.
Om nieuwe eilanden te kunnen ontdekken, moeten er verrekijkers worden verdiend. Om van eiland naar eiland te gaan, moet je namelijk verrekijkers hebben. Door op het tabblad 'math' te drukken maak je oefeningen waarmee deze verrekijkers zijn te verdienen. Hoe meer je er goed maakt, hoe meer verrekijkers je krijgt.
Oefening die voorkomen in de app
- Leren optellen en aftrekken met zeer kleine getallen en bedragen (1 tot 10).
- Nummers sorteren van hoger naar lager (1 tot 10).
- Sorteren van nummers van lager naar hoger (1 tot 10).
- Versterking van hoofdrekenen met reeds aangeleerde toevoegingen en aftrekkingen.
- Leren optellen en aftrekken met grotere aantallen en hoeveelheden (1 tot 20).
- Beginnen met het leren van het vermenigvuldigen.
- Nummers sorteren van hoger naar lager (1 tot 50).
- Nummers sorteren van lager naar hoger (1 tot 50).
- Complexere rekenkundige opdrachten (optellen en aftrekken).
- Leren van wiskundige bewerkingen met negatieve getallen.
‘Mijn leerlingen hadden niet door dat ze aan het rekenen waren!’
Review MathLand
Deze app is echt een juweeltje voor het onderwijs. De applicatie combineert leuk met leerzaam en biedt rekenoefeningen van goede kwaliteit. Ik vind de verscheidenheid aan rekenkundige oefeningen heel goed. De app bevat een kleurrijke lay-out en geeft door de arcadestijl echt het gevoel van een spel. Mijn leerlingen hadden niet door dat ze aan het rekenen waren.
Minpuntje MathLand
Een minpuntje is dat wanneer blijkt dat een leerling de sommen niet goed begrijpt, de app onvoldoende gerichte oefeningen biedt om de vaardigheden te verbeteren. Je gaat gewoon door naar het volgende eiland als de som uiteindelijk goed is ingevuld. Jammer. Een leerling leert niet wat hij/zij fout doet en hoe iets moet worden opgelost. Gerichte in- oefening ontbreekt. Daarnaast houdt de app de voortgang alleen bij van de speler. Op zich is dat oké, maar dit zou voor mijn gevoel wel een stuk beter kunnen. Ook zou het prettig zijn als je meerdere leerlingen tegelijk zou kunnen invoeren en kunt volgen.
Verder is het een geweldige app die kinderen een spel laat spelen en tegelijkertijd hun cognitieve vaardigheden ontwikkelt. De punten die worden gewonnen, kunnen worden gebruikt om een ander karakter te maken/kiezen. Dit werkt motiverend en is een leuke stimulans om het spel te blijven spelen. Proberen dus!
Vak: rekenen
Doelgroep: vanaf 6 jaar
Prijs: De gratis versie bevat 12 niveaus (of eilanden) die voornamelijk gericht zijn op optellen en aftrekken. De volledige versie kost €1,99 en ontgrendelt alle niveaus (25 eilanden en 6 extra oefeningen) en verwijdert alle advertenties.
Besproken voor COS door Mandy de Bruijn, leerkracht en ICT-juf. Te downloaden in Google Play of in de Appstore.