Jongeren weten dat het stelen van een fiets strafbaar is. Maar dat ze voor het delen van inloggegevens of het aanpassen van cijfers in het systeem een strafblad kunnen krijgen, is bij hen vaak onbekend. Daarom introduceert de politie het lesprogramma Framed: een mobiele game die aansluit bij de leefwereld van jongeren. Met Framed wil de politie leerlingen online bewuster maken en cybercrime voorkomen.
Hoever gaan leerlingen voor vriendschap? De mysterieuze leerling Anne daagt jouw leerlingen in de mobiele game Framed uit tot het maken van moeilijke keuzes. Door de keuzes die leerlingen maken, zoals het wel of niet doorsturen van een filmpje met inloggegevens of door cijfers te veranderen in het schoolsysteem, komen ze erachter dat hun online gedrag ernstige gevolgen kan hebben. En dat zij ook op een gewone schooldag slechts één klik verwijderd zijn van cybercrime.
De game is gratis te spelen voor jongeren in de leeftijd van 12 tot 18 jaar. De uitleg, het spelen van Framed en het nagesprek passen in één lesuur. De game kan in elke klas en op elk niveau gespeeld worden en vraagt van de docent nauwelijks voorbereidingstijd. De ondersteuning in de vorm van een lesbrief en presentatie zorgt voor een goede begeleiding tijdens de les. Framed sluit goed aan bij de vakken maatschappijleer, burgerschap, informatica, techniek en Nederlands. Ook is het lesprogramma geschikt voor een mentorles.
Na het spelen van de game, kun je als docent het gesprek faciliteren over wat online de norm is, wat ethisch juist is, waar de grens ligt van strafbaar gedrag en wat hiervan de consequenties kunnen zijn.
Maar let op: voor de grootste impact verklap je voorafgaand nog niks aan je leerlingen!
Aanmelden
Help jij leerlingen bewust te worden van cybercrime? Meld je hier direct aan. Na aanmelding ontvang je toegang tot de game en de ondersteunende materialen. Lees hier meer informatie over Framed.
Framed is een initiatief van de politie in samenwerking met het ministerie van Justitie en Veiligheid.
Het lesprogramma is ontwikkeld en getest in samenwerking met diverse partners uit het onderwijsveld en enkele scholen.
Reacties