Bij veel jongeren mist actuele kennis over het klimaat en energie. Daarom is er nu voor het VO een website boordevol informatie, opdrachten en challenges rond deze thema’s. Docenten kunnen zonder veel voorbereiding een les duurzaamheid geven.
Het thema ‘klimaatverandering’ past bij vrijwel elk vak: aardrijkskunde, biologie, maar zeker ook bij economie en maatschappijleer. Die aandacht is hard nodig, zo maakt onderzoek na onderzoek duidelijk. Dan hebben we het niet alleen over onderzoek naar de gevolgen van klimaatverandering, maar ook over onderzoek naar klimaatkennis bij jongeren. Veel scholieren hebben geen idee van de impact van klimaatverandering en als ze dat wel hebben weten ze niet goed wat zij er zelf tegen kunnen doen. Docenten van het voortgezet onderwijs zijn onmisbaar om dit ‘kennisgat’ te dichten en jongeren te helpen zich voor te bereiden op een duurzame toekomst. Voor deze docenten is EnergieGenie Next gemaakt, een website met kant-en-klare lesopdrachten en veel achtergrondinformatie over klimaat en energie.
Curriculumherziening
Het huidige curriculum sluit niet goed aan bij de huidige (klimaat)ontwikkelingen. Dit verklaart het eerdergenoemde ‘kennisgat’ gedeeltelijk. Momenteel wordt er gewerkt aan een herziening van het curriculum, waarbij onder andere is voorgesteld dat er meer aandacht komt voor (1) de ecologische voetafdruk van de mens, (2) het eigen (al dan niet duurzame) handelen, (3) de dilemma’s van een duurzame toekomst. De inhoud van EnergieGenie is zorgvuldig samengesteld om deze onderwerpen uit te diepen en in te vullen.
Kant-en-klare lessen in een groen jasje
De basis van EnergieGenie Next zijn vier thema’s die elk bestaan uit tien tot vijftien artikelen. De artikelen bevatten zelden meer dan 200 woorden, zodat ze voor jongeren goed behapbaar zijn. De thema’s behandelen de wetenschap van klimaatverandering, de energietransitie, beleid en debat en allerhande maatregelen op het gebied van mitigatie en adaptatie. Daarnaast biedt het platform 18 goede en doordachte opdrachten die zonder veel voorbereiding in te zetten zijn in de les. De opdrachten zijn te filteren op vak en niveau. De aard van de opdrachten is divers: van een klimaatconferentie in de klas tot het virtueel schuiven van zonneparken. Docenten hebben toegang tot extra materiaal om de opdrachten te voorzien van context en ze te beoordelen.
(...)
Lees het volledige artikel uit PrimaOnderwijs nr. 1 'Ode aan de leraar' online:
Reacties