Op donderdag 27 september wordt er op feestelijke wijze stilgestaan bij de duizendste ‘Vreedzame School’ van Nederland. Dit gebeurt tijdens de miniconferentie ‘Vreedzaam, een brede blik op burgerschapsvorming: hoe ver zijn we gekomen?’ in Utrecht.
Hoe overbruggen we meningsverschillen? Hoe lossen we conflicten goed op? Hoe kunnen we allemaal een steentje bijdragen aan de gemeenschap waar we deel van uit maken? En staan we wel open voor mensen die ‘anders’ zijn dan wij? Kortom: wat betekent het om op te groeien in een democratie? Leerkrachten en leerlingen van OBS Digitalis buigen zich de komende tijd - aan de hand van het programma De Vreedzame School - over dit soort pittige vragen. Daarmee is de Almeerse basisschool de duizendste Vreedzame School in Nederland.
Democraten in de dop
Het programma De Vreedzame School wil leerlingen laten opgroeien tot verantwoordelijke en actieve leden van onze democratische samenleving. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen een stem krijgen en leren wat het betekent om een ‘democratisch burger’ te zijn.
Leerlingen bemiddelen zelf bij conflicten
Naast wekelijkse lessen wordt de school en de klas ingericht als een democratische oefenplaats waarin leerlingen de gelegenheid krijgen om te oefenen met de aangeboden burgerschapscompetenties. Voorbeelden hiervan zijn het werken met commissies, gemeenschapstaken, groepsvergaderingen en leerlingmediatie. Mediatie is bemiddeling bij conflicten. Alle leerlingen leren wat mediatie is, en enkele leerlingen krijgen een opleiding om de rol van leerlingmediator te vervullen. Zo nemen de kinderen zelf de verantwoordelijkheid om conflicten in de klas of op het schoolplein op te lossen.
Tien jaar Vreedzame Wijk
In Nederland ontstaan er steeds meer ‘vreedzame’ wijken. Voortbouwend op het succes van De Vreedzame School is er ook een wijkaanpak ontwikkeld, De Vreedzame Wijk. Hiermee worden zoveel mogelijk ‘opvoeders’ die in de wijk met jeugdigen in aanraking komen, geïnformeerd over de filosofie en de werkwijze van De Vreedzame School. Dat zijn instellingen zoals een welzijnsorganisatie, bibliotheek, speeltuinen, stadsboerderijen, sportverenigingen, kinderopvang, wijkagenten, etc., maar ook vrijwilligers en bewoners. Door de pedagogische milieus ‘aan elkaar te knopen’ worden de op school verworven burgerschapscompetenties versterkt, én ontstaat er meer pedagogische samenhang. Inmiddels zijn er in tien jaar tijd zo’n 35 vreedzame wijken ontstaan.