Voor veel docenten is de bundel STUK! inmiddels een bekend fenomeen. Begin volgend jaar zal de bundel voor de vierde keer verschijnen, met als titel DraaiSTUK!. De voorleesbundel is bedoeld om vmbo-docenten te helpen bij het vinden van geschikte boeken voor hun leerlingen. Zodat zij op hun beurt hun leerlingen bij kunnen staan in het vinden van een boek dat bij hén past. Want er is een boek voor iedereen, ongeacht interesse, leesniveau, voorkeur voor genre of thematiek. Goede jeugdliteratuur plaatst onderwerpen in verschillende perspectieven en is daardoor ook in te zetten bij alle vakken. Vanuit die gedachte zal de bundel dit jaar niet alleen voor docenten Nederlands beschikbaar zijn, maar voor iédere docent die lesgeeft in de onderbouw van het vmbo. Want taal- en leesbevordering is mensenwerk, en iedere docent kan hier het verschil in maken.
DraaiSTUK! verschijnt tijdens de nieuwe campagne van de Leescoalitie die eind 2021 van start zal gaan. In deze campagne staat de cruciale rol van de docent als leesbevorderaar centraal. Die rol begint bij het eigen leesgedrag. Docenten die veel lezen in hun vrije tijd en een positieve houding hebben tegenover lezen, besteden meer aandacht aan taal- en leesbevorderende activiteiten in de klas. En dat is belangrijk! Want taal is de basis van alles, dus ook van andere vakken. Jeugdliteratuur of romans over bepaalde onderwerpen kunnen heel goed naast gewone lesboeken worden gebruikt, bij alle vakken. Geschiedenis gaat veel meer leven als je fictie (voor)leest, en (jeugd)literatuur is bijvoorbeeld ook bij uitstek geschikt om te werken aan het empathisch vermogen van leerlingen bij Burgerschap.
Fragmenten voor iedereen
Vanuit deze gedacht is de nieuwe opzet voor STUK! in het leven geroepen. In de bundel worden per vakgebied de mooiste fragmenten uit jeugdboeken te gepresenteerd. Op deze manier kan de bundel ook gebruikt worden door docenten die bijvoorbeeld Aardrijkskunde, Geschiedenis of Burgerschap geven. Door docenten te laten zien dat er boeiende en mooie boeken over hun vak(gebied) beschikbaar zijn, en ze daarmee aan te zetten tot het gebruiken van (deze) rijke teksten voor hun eigen lessen, werkt de bundel DraaiSTUK! schoolbreed aan leesbevordering.
Fragmenten voor docenten
Omdat voor een goed leesklimaat op school ook het leesgedrag van docenten zelf bepalend is – de beste leesopvoeders zijn zelf ook enthousiaste lezers - worden in de bundel ook tips voor docenten zelf gegeven. Vijf bevlogen docenten tippen hun favoriete boek over een thema of onderwerp dat aansluit bij hun vakgebied. Het mooiste fragment hieruit is te lezen in DraaiSTUK!
Bestel de bundel
DraaiSTUK! verschijnt eind januari 2022 en is nu al te bestellen door alle vmbo-docenten. Bestel kosteloos via: www.onderwijsinformatie.nl/stuk.
"Pubers aan het lezen krijgen is soms een lastig karwei”
Patricia Toonen is docent Nederlands en Wiskunde op de Johan de Witt Scholengroep. Ze gebruikt de bundel STUK! sinds ze op het middelbaar onderwijs als docent Nederlands aan de slag is gegaan. "Pubers aan het lezen krijgen is soms een lastig karwei, en de bundel STUK! helpt hierbij. Tijdens de leeslessen zet ik STUK! in om de leerlingen kennis te laten maken met verschillende soorten genres. Na het lezen hoor ik de leerlingen zeggen ‘Ooh, dit is best wel spannend/leuk/grappig’ en zijn ze benieuwd hoe het verhaal afloopt.
In de nieuwe bundel van STUK! wil de leescoalitie meer vakoverstijgend te werk gaan. "Hoe gaaf is dat; lezen over hoe de wereld van wiskunde is ontstaan, of misschien een mooi verhaal over de Middeleeuwen. Deze kennis neem je dan weer mee bij andere vakken. Lezen doe je tenslotte niet alleen bij het vak Nederlands".
“Alles begint met taal”
Gaby Drouen is docent Geschiedenis en Staatsinrichting op het Carolus Borromeus College in Helmond. Ze besteedt in haar werk veel aandacht aan taal en lezen. Dit doet ze om haar leerlingen te helpen, maar ook om het belang van goed taalbeleid en leesbevordering aan te stippen bij haar collega’s. “Taal is de basis, ook voor een vak als Geschiedenis. De woordenschat van leerlingen moet iedere les geprikkeld en uitgebreid worden, en die verantwoordelijkheid ligt niet alleen bij een docent Nederlands.” Gaby werkt in haar lessen veel met verhalende boeken. “Zelfs met pop-up boeken, waar dan ineens een Middeleeuws kasteel uitkomt, of een Romeins leger. Plezier is wat mij betreft de kern van leesbevordering, we moeten ervoor zorgen dat leerlingen willen lezen. Want alles wat ‘moet’ is stom.”
Gaby Drouen is één van de vijf docenten die hun favoriete boek in DraaiSTUK! tippen aan hun collega’s.
Dit artikel is verschenen in PrimaOnderwijs nr. 2 'Het onderwijs van de toekomst'.
Reacties