Al meer dan een jaar zitten we in de rollercoaster die de coronacrisis heet. Voor het onderwijs is het een turbulent jaar geweest. Nog steeds roeien scholen en onderwijsprofessionals met de riemen die ze hebben om zo optimaal mogelijk les te kunnen geven. Het onderwijs op afstand zorgden bij velen voor kopzorgen, maar heeft ons ook de volgende (positieve) inzichten gebracht.
1. Lesgeven op afstand en digitalisering onderwijs hebben een impuls gekregen
In maart 2020 besloot de regering het onderwijs te sluiten. Digitaal onderwijs werd vanaf dat moment de norm. Scholen mochten zelf bepalen welke leermiddelen zij daarbij gebruikten. In een rap tempo hebben scholen lesgeven op afstand mogelijk gemaakt. Hiermee is digitalisering binnen het onderwijs ook naar de voorgrond gebracht. Voor leerlingen is het nu nog meer belang om over digitale vaardigheden te beschikken in deze snel veranderde wereld.
2. Scholen en onderwijsprofessionals beschikken over een enorme wendbaarheid
De coronacrisis vraagt veel van het aanpassingsvermogen van scholen en onderwijsprofessionals. Na het sluitingsnieuws, staken leraren direct de koppen bij elkaar om een plan te bedenken om thuisonderwijs mogelijk te maken. Na een paar weken kreeg het onderwijs weer groen licht om de scholen te heropenen. Onderwijsprofessionals bogen ze ditmaal over een coronabeleid binnen de school. Wat vooraf bedacht was, kon de volgende dag niet meer relevant zijn.
Voor sommigen bleken alle veranderingen een enorme uitdaging. Desondanks zijn de scholen en onderwijsprofessionals er in geslaagd om alles in goede banen te leiden. Dit laat zien dat iedereen enorm flexibel is. Mochten er in de toekomst nog veranderingen nodig zijn, dan kunnen we erop vertrouwen dat het onderwijs ook dit goed aanpakt.
3. Nieuwe manier van inzet
De verschillen tussen onderwijsprofessionals is door corona zichtbaarder geworden. Voor de één is het digitaal lesgeven zich op het lijf geschreven, terwijl de ander uitblinkt in het begeleiden van kleine groepjes leerlingen. Het bouwen van teams op basis van deze inzichten over persoonlijke kwaliteiten kan het onderwijs leuker, beter en effectiever maken. Onderwijs op afstand heeft de meest optimale inzet van mensen en indeling van klassen mogelijk gemaakt.
4. Verschillen tussen leerlingen vraagt om differentiatie
Niet elke leerling is hetzelfde. Het thuisonderwijs heeft dit nog beter zichtbaar gemaakt. Voor een grote groep leerlingen waren de digitale lessen enorm uitdagend. Ze beschikten niet over een fijne studeerplek, computer, internetverbinding en/of ouders die konden helpen. Daarnaast werden ook de verschillen in motivatie en leergedrag zichtbaar. Een deel van de leerlingen vond een voordeel aan het thuisonderwijs dat ze zelf hun tijd konden indelen. Zij ervaarden ook meer rust. De andere groep had juist moeite met deze vrijheid en was sneller afgeleid. Deze inzichten benadrukken het belang van differentiatie in het onderwijs. Een mooi punt om op voort te borduren.
5. De school is veel meer dan kennisplek
Vóór corona zagen we een school vooral als een plek om iets te leren. Nu zien we dat een school ook voor structuur zorgt en bijdraagt aan een groepsgevoel. Klasgenoten missen was één van de nadelen van lesgeven op afstand volgens leerlingen. De school is een plek waar kinderen spelen, samen leven en opgroeien. Het mooie aan het onderwijs is dat je samen leert. Een mooie les om te onthouden.
Welke inzichten ben jij rijker geworden?
Reacties