Het doel van muziekonderwijs is om bij leerlingen de vaardigheden, kennis en houding te ontwikkelen die ze nodig hebben om samen en alleen muziek te beleven, uit te voeren, te begrijpen en te creëren. Muziek maakt een snelle ontwikkeling mee. Deze wordt veroorzaakt door de multimediale, technologische spurt. Het muziekonderwijs past zich hier op aan door gebruik van muzieksoftware, componeertools en toepassingen via het digibord. PrimaOnderwijs heeft een aantal van deze tools voor jou op een rijtje gezet.
Music Lab
Music Lab is een overzichtelijke (gratis) webpagina om, met je klas, het maken van muziek te ontdekken. Er zijn momenteel 13 diverse tools beschikbaar. Zo kun je met de tool ‘Song Maker’ eigen liedjes maken en delen. Met een andere tool ‘Arpeggios’ maak je kennis met verschillende toonladders. Naast deze tools zijn er nog 11 andere geweldige experimenten om met je klas het maken van muziek te ontdekken.
Ableton Learning pages
Ableton Live is een hulpmiddel voor muziekproductie. Het is ontworpen om gebruikt te worden als instrument bij liveoptredens om te componeren en arrangeren. Speciaal voor leerlingen in het basisonderwijs heeft Ableton een (gratis) interactieve website gemaakt waar kinderen de grondbeginselen van het zelf muziek maken kunnen leren. De website is verdeeld in verschillende hoofdstukken zoals beats, melodieën en de opbouw van een nummer. Per hoofdstuk leer je eerst de theorie en ga je daarna zelf aan de slag met componeren.
Muziekles van Méér Muziek in de Klas via Schooltv
Samen met Schooltv zorgt Méér Muziek in de Klas voor laagdrempelige muzikale energizers. De lessen zijn korte intermezzo’s die leerlingen wakker schudden om daarna gefocust verder te gaan. Bij elke les zit een praktische lesbrief waarmee de leerkracht eenvoudig zelf een complete muziekles kan geven aan zijn of haar klas. De lessen zijn gratis en voor onbepaalde tijd beschikbaar.
Lees meer over Méér Muziek in de Klas
ZingzOnline
ZingzOnline is een digitale muziekmethode voor groep 3 t/m 8. Het motto van deze methode is ‘beter elke dag kort muziek maken dan één keer in de week 45 minuten’. Deze methode bevat een doorgaande leerlijn met meerdere thema’s: zingen, spelen en componeren.
Muziek apps
Het Landelijke Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst heeft in 2018 een lijst samengesteld met alle muziek apps en programma’s die gebruikt kunnen worden voor digitaal muziekonderwijs. In het overzicht wordt onderscheid gemaakt tussen apps voor componeren, arrangeren en musiceren.
Gratis masterclass docenten muziek (VO)
ThiemeMeulenhoff organiseert 28 januari 2020 een gratis kennisevent, voor docenten muziek in het voortgezet onderwijs. In deze masterclass worden de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van muziekonderwijs besproken.