Foto: Margot de Heide/Roy Beusker Fotografie
De jury van de wedstrijd Digitaal Componeren in de Klas heeft de award ‘Beste ringtone van Nederland’ uitgereikt aan groep 8 van De Ichthusschool uit Nijkerk. De klas won van de klassen uit Baarn, Oldenzaal, Hoofddorp en Garmerwolde. Tijdens de feestelijke finale, gepresenteerd door Buddy Vedder in het Koninklijk Concertgebouw in Amsterdam, overhandigde juryvoorzitter Wibi Soerjadi de award aan de kinderen. Een speciaal ensemble van het Metropole Orkest liet de winnende ringtone nogmaals horen.
DJ Pieter Gabriel
De jury bestond, naast pianist en componist Wibi Soerjadi, uit de dertienjarige dj Pieter Gabriel, Concertgebouw directeur Simon Reinink, CEO van Samsung Nederland Menno van den Berg en producer/dj Victor Coral. Zij waren allen zeer enthousiast over de compositie van de kinderen uit Nijkerk. Soerjadi: “De ringtone heeft een mooie opbouw, een rustige melodie en gaat niet vervelen.”
Wedstrijd Digitaal Componeren in de Klas
De wedstrijd Digitaal Componeren in de Klas is een initiatief van de stichting Méér Muziek in de Klas en Samsung Nederland en bestond uit workshops aan basisschoolleerlingen door het hele land. In groepjes van drie leerden de kinderen een ringtone op een tablet componeren. Aan de hand van diverse melodieën die het Metropole Orkest heeft ingespeeld, arrangeerden de leerlingen hun eigen ringtone. In een speciaal programma stelden zij op een tablet de ringtone naar eigen inzicht samen: ze kozen een melodie van het Metropole Orkest, voegden ritme-instrumenten toe, selecteerden samples en spraken of zongen teksten.
Pabowedstrijd Digitaal Componeren
Op de pabo’s in Nederland werden ook workshops digitaal componeren gegeven waarin de studenten werden uitgedaagd zelf een les te ontwikkelen. Deze middag maakte een vakjury bestaande uit onderwijsprofessionals de winnaar van de pabowedstrijd bekend. Floor van Uittert van de Fontys Hogeschool Kind en Educatie in Veghel ging met de prijs naar huis. “Floor heeft een les gemaakt waarin het digitaal componeren slim wordt gecombineerd met andere muzikale activiteiten. De les kent handige werkbladen en instructiekaarten, waarmee leerlingen op hun eigen niveau kunnen werken. De combinatie van digitale en analoge werkvormen, regelmatige reflectiemomenten op wat de leerlingen doen en het feit dat de les leerlingen aanzet tot creativiteit, gaven de doorslag”, aldus de jury.
Méér Muziek in de Klas
Méér Muziek in de Klas zet zich in voor structureel en goed muziekonderwijs voor alle 1,6 miljoen basisschoolkinderen in Nederland. Want muziekonderwijs vergroot de wereld van het kind en levert een bijdrage op cognitief, emotioneel, sociaal en creatief vlak. Méér Muziek in de Klas laat zien hoe leuk en waardevol muziekeducatie is, vergroot kennis van leerkrachten en brengt verbindingen tot stand tussen scholen en hun culturele omgeving.