Gefeliciteerd Aya Ouriaghli, Dalia El Amrani, Edriss Ayyoubi, Irfan Yousofzy en Sadiya Chowdhury! Deze leerlingen mogen zich een jaar lang de winnaar noemen van het Madurodam Basisschool Debattoernooi van afgelopen zaterdag. Met ruim dertig andere teams, bestaande uit leerlingen van groep 7 en 8, hebben zij gestreden voor de titel.
‘Je leert andere meningen kennen dan die van jezelf en dingen vanuit andere perspectieven te bekijken. Bij debatteren moet je je heel erg inleven in andere meningen en daar leer je veel van’
aldus de winnaars van het toernooi.
Prijswinnaars
De top drie bestond verder uit ‘het 15e Montessori Maas en Waal’ uit Amsterdam en de ‘Jenaplanschool De Sterredans’ uit Nijmegen. De Jenaplanschool De Sterredans heeft daarnaast de prijs voor beste nieuwkomer in de wacht gesleept.
Presentatie, argumentatie en teamwork
Tijdens de debatdag voeren leerlingen drie debatten, waarin steeds een andere stelling centraal staat. De leerlingen worden beoordeeld op hun presentatie, argumentatie en teamwork. De dag wordt afgesloten met een groot finalespel waarin de diverse scholen samen moeten werken om opdrachten uit te voeren.
Stellingen Madurodam Debattoernooi
Het debat bestond uit drie verschillende stellingen. Benieuwd naar de stellingen die behandeld zijn tijdens het Madurodam Debattoernooi? Kruip in de huid van leerlingen uit groep 7 en 8 of bespreek de stellingen in de klas en reageer anoniem op onderstaande stellingen.
Madurodam Basisschool Debattoernooi
Het landelijke basisschool debattoernooi is de grootste debatcompetitie voor basisschoolscholieren en wordt sinds 2007 georganiseerd. Leerlingen worden uitgedaagd om overtuigend te spreken en goed naar elkaar te luisteren. Stichting Nederlands Debat Instituut organiseert het toernooi om leerlingen te stimuleren nieuwsgierig te blijven naar de ideeën van anderen. Jaarlijks doen meer dan 500 scholen mee met de debatactiviteiten van de stichting. Het toernooi wordt mede mogelijk gemaakt door het Madurodam Kinderfonds. Het Madurodam Kinderfonds steunt projecten waarin kinderen leren empathisch te zijn, te luisteren en een dialoog te voeren, anderen te ontmoeten en je in elkaar te verdiepen.