Veel docenten die lesgeven aan klassen waarin iPads worden gebruikt herkennen het: leerlingen doen wel eens dingen op hun iPads die niet bij de les horen. Tijdens het beantwoorden van meerkeuzevragen wordt er driftig getypt en als je eens meekijkt op een scherm van een leerling, zie je een berichtje van een andere leerling langskomen. Maar alles controleren is een onbegonnen taak. Daar heeft Apple een handige 'onderwijsassistent' voor ontwikkeld: de app Klaslokaal, die helpt bij het begeleiden van lessen en het monitoren van vorderingen. Veel docenten die lesgeven aan klassen waarin iPads worden gebruikt herkennen het: leerlingen doen wel eens dingen op hun iPads die niet bij de les horen. Tijdens het beantwoorden van meerkeuzevragen wordt er driftig getypt en als je eens meekijkt op een scherm van een leerling, zie je een berichtje van een andere leerling langskomen. Maar alles controleren is een onbegonnen taak. Daar heeft Apple een handige 'onderwijsassistent' voor ontwikkeld: de app Klaslokaal, die helpt bij het begeleiden van lessen en het monitoren van vorderingen.
Door Henk Botter
Video
Liever zien dan lezen hoe de app werkt, bekijk de video.
Goed om te weten is dat jij als docent ziet wat de leerlingen aan het maken zijn én de leerlingen weten dat jij meekijkt. Bovendien kan Apple niet zien wat de leerlingen aan het doen zijn in verband met de privacy. Je kunt wat dat betreft de app dus gewoon installeren.
Hoe doe je dat?
Je zorgt ervoor dat bluetooth aanstaat bij jou en bij je leerlingen, evenals AirDrop. Daarnaast moet je zorgen dat jij en je leerlingen op hetzelfde wifinetwerk zitten, bijvoorbeeld Eduroam. Dit laatste is echt belangrijk. Als je als docent op een ander wifinetwerk bent ingelogd, kun je met de app niet uit de voeten. De bluetoothverbinding regelt dat je als docent kunt meekijken op de schermen van de leerlingen. Dat betekent dat je binnen een straal van tien tot vijftien meter nog kunt zien wat leerlingen op hun iPads doen. Het is daarom van belang dat je bij de leerlingen aangeeft dat je dus niet in pauzes, in de vrije tijd van de leerlingen en bij de leerlingen thuis kunt meekijken op de iPads. Daarnaast is het voor jou als docent van belang dat je bij het verlaten van het lokaal de klas beëindigt en dat ook duidelijk meedeelt aan de leerlingen.
Leerlingen toevoegen
In de app kun je als docent een klas aanmaken en leerlingen toevoegen met een code. De leerlingen installeren de app Klaslokaal niet, maar vinden bij Instellingen op hun iPad een link naar Klaslokaal. Ze voeren hun naam en code in en krijgen de mogelijkheid om enkele onderdelen in te stellen. Onder Lessen zien ze de naam van de klas staan en als ze op de i van informatie klikken kunnen ze zien van welke docent deze klas is. Daarnaast zien ze hun eigen naam, eventueel voorzien van een foto. Ook kunnen de leerlingen deze les verwijderen. Onder Lessen staat ook de optie Volg lessen. Als leerlingen hier voor Automatisch kiezen kan de docent de iPads van de leerlingen bedienen zonder dat de leerlingen hiervoor elke keer toestemming moeten geven. Bij de optie Handmatig moet je als leerling eerst lessen volgen voordat een docent de iPad van een leerling kan bedienen. Bij de Instellingen van Klaslokaal staan onder het kopje Docent nog twee onderdelen: Apps en apparatuur vergrendelen en AirPlay en scherm bekijken. Bij deze beide onderdelen zijn drie opties beschikbaar: Altijd, Vraag, Nooit. Voor docenten is het handigst om deze opties op Altijd te laten zetten, dan heb je als docent altijd de regie.
Apps zichtbaar
Als de leerlingen de code invoeren en de instellingen juist hebben ingesteld, zie je nu als docent in jouw Klaslokaal-app de namen van de leerlingen verschijnen en je kunt zien wat de leerlingen doen op hun iPad. Ook kun je apps toewijzen of juist iPads blokkeren. Na afloop van de les beëindig je dus de verbinding met de klas. Je kunt dan nog perfect zien wat de leerlingen hebben gedaan op hun iPads. Bij mijn lessen Informatiekunde en M&M heb ik met de leerlingen Google Maps gebruikt en Socrative. Bij M&M hebben ze gewerkt in de Studiekit van Noordhoff met eventueel muziek op de koptelefoon en mochten ze als ze alles van het hoofdstuk af hadden nog even iets voor zichzelf doen.
Extra opties
Als leerlingen in je les zijn verbonden met Klaslokaal kun een aantal zaken regelen. Via Open kun je een app in één keer openen voor een hele klas en via Navigeer kan dat met een website. Met Vergrendel kun je de iPad van een leerling vergrendelen bij een ongewenste activiteit. De optie Zet geluid uit spreekt voor zich. Met Schermen kun je meekijken op de iPad van een leerling en met Voeg toe kun je een leerling toevoegen aan de klas. Met Groep kun je binnen de klas groepen aanmaken als je bijvoorbeeld aan het differentiëren bent.
Privacy
Vanwege de mogelijkheden van deze app kunnen er vragen over de privacy van de leerlingen worden gesteld. Het is belangrijk om als school de ouders en de leerlingen goed op de hoogte te brengen van de mogelijkheden en de beperkingen van de app Klaslokaal.
Even ter verduidelijking dus: docenten kunnen met deze app
- geen internetgeschiedenis inzien;
- geen inhoudelijke documenten, teksten of berichten binnen apps of mail, of andere sociale media online inzien;
- geen Apple ID’s en wachtwoorden inzien en deze ook niet opvragen;
- geen pincodes van iPads inzien en deze ook niet opvragen;
- Klaslokaal niet buiten het klasverband gebruiken.
Meer informatie vind je op de website.