Met sterk techniekonderwijs kun je leerlingen inspireren. Met deze lesideeën pak je het techniekonderwijs eens anders aan!
1. Sla je slag! in de techniek
Het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem is een cultuurhistorisch museum met authentieke gebouwen en ware verhalen. Het Nederlands Openluchtmuseum biedt een actieve museumgame voor leerlingen uit het 1e en 2e jaar van vmbo en havo/vwo. De combinatie inhoud en tijdsdruk maakt deze museumgame tot één van de populairste technieklessen in het voortgezet onderwijs. Tijdens de museumgame voeren leerlingen missies uit, melden ze zich bij een checkpoint en ontvangen een nieuwe opdracht. Hoe meer opdrachten de leerlingen voltooid hebben, hoe meer punten ze verdienen. Ter voorbereiding van de museumgame is een lespakket ontwikkeld. Dit lespakket ontvang je twee weken voor het bezoek aan het museum.
2. Gastles techniek
Jet-Net & Technet biedt (gratis) uitgewerkte lessen aan voor het primair onderwijs. De lessen over diverse wetenschap- en techniekonderwerpen zijn gebaseerd op de principes van Onderzoekend en Ontwerpend leren. In de lessen is een duidelijke rolverdeling tussen leerkracht en gast. Je kunt een techniekcoach inschakelen om samen met jou de les te geven. Ook kun je de lessen downloaden en iemand uit het technische bedrijfsleven of en een ouder met een passende werkachtergrond vragen om de gastles te geven.
3. Bright ideas challenge
Tijdens de Bright Ideas Challenge bedenken leerlingen van groep 7 en 8 oplossingen voor grote uitdagingen. Tijdens de challenge geldt maar één regel: alles kan, alles mag. Leerkrachten kunnen zich gratis aanmelden voor deze challenge. De klas doorloopt de challenge aan de hand van een speciaal Bright Ideas boek en een online platform, op maat gemaakt voor het digibord. De drie thema’s van de challenge zijn: hoe wonen wij in 2050, hoe verplaatsen wij ons in 2050 en hoe produceren wij in 2050. Voor elk thema worden 5 finalisten gekozen. Alle finalisten worden uitgenodigd voor een Tech-bootcamp waar zij samen met experts een prototype of model van hun uitvinding gaan maken.
4. Eureka!Cup
De Eureka!Cup is een landelijke ontwerpwedstrijd met technologische en (natuur-)wetenschappelijke vraagstukken voor jongeren uit leerjaar 1 t/m 3 havo-vwo. In samenwerking met bedrijven en overheidsinstellingen worden ontwerpopdrachten ontwikkeld die realistisch zijn en aansluiten op de belevingswereld van jongeren. Het project duurt ongeveer 8 weken met 3 uur werk per week. Met behulp van lesmateriaal doorlopen de leerlingen stap-voor-stap het ontwerpproces. Tijdens de finaledag presenteren de teams hun product en het ontwerpproces aan de opdrachtgevers en andere teams.
5. Techlab in het Spoorwegmuseum
Het Techlab is een plek in het Spoorwegmuseum om op een leuke, speelse en interactieve manier alles te leren over de techniek achter treinen. Kinderen uit het basisonderwijs kunnen allerlei proefjes doen en zelf ontdekken hoe alles werkt. Ze regelen zelf de luchtdruk om een remkraan te bedienen, ervaren al fietsend het energieverbruik van een trein en testen de weerstand van de wielen. Een bezoek aan het Techlab wordt afgesloten met een examen.
6. Schooltv techniekprogramma's
Het platform Schooltv biedt een enorm dossier aan programma’s voor het vak techniek. Op de website van Schooltv staan bijvoorbeeld lesvideo’s, animaties, quizzen en liedjes met techniek als thema. Deze programma’s kunnen gefilterd worden op leeftijd en zijn gratis te bekijken via de website van Schooltv.